Långbänken i regeringen
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det blev det alla önskade. Nu får även svenska rederier sjöfartsstöd och tävlar alltså på lika villkor om Gotlandstrafikens upphandling.
Var enkelt att ändra
Det är ju egentligen skandalöst att den borgerliga regeringen inte snabbt kan ändra en förordning, som diskriminerar svenska företag jämfört med utländska i anbudstävlan om Gotlandstrafiken.
Det är märkligt att infrastrukturminister Åsa Torstensson (c) varit så passiv i denna fråga och först efter intensiv och långvarig kritik från socialdemokraterna, de fackliga organisationerna till sjöss och redarföreningen kommer till skott och ändrar villkoren.
Det var ju helt uppenbart så enkelt att ändra förordningen, som trafikutskottets ordförande Anders Karlsson (s) sa, när han besökte Gotland för någon vecka sedan. Det krävs bara ett enkelt beslut av regeringen. Tack och lov kom det igår.
Kommunalrådet Eva Nypelius (c) ger den enda förklaringen till centerministrarnas långbänk med att det är känsligt att ändra på förutsättningarna under pågående upphandling.
Krystad bortförklaring
Det måste vara en synnerligen krystad bortförklaring. Varken enligt svensk eller EG-lagstiftningen kan det vara något fel att ge de tävlande företagen i en upphandling likvärdiga skattevillkor.
Så vad det hela handlar om är nog inkompetens och regeringsovana från infrastrukturminister Åsa Torstensson.
Genom regeringens beslut, så undanröjs alla hinder för Gotlandsbolaget att verkligen lägga ett anbud på Gotlandstrafiken. De har ju vana, bra båtar, en bra trafikapparat och de kan siffrorna i trafiken. Det bästa vore om de får konkurrens av några seriösa rederier till, som lägger anbud.
Sannolikt kommer det bud från Tallink och kanske något till europeiskt rederi.
Sedan hänger det på den borgerliga regeringen och främst centerpartisterna Maud Olofsson och Åsa Torstenson om de kan lägga in mer pengar i Gotlandstrafiken, så vi får behålla minst nuvarande standard vad gäller snabbfärjor, turtäthet och priser för resande och frakter.
Sedan återstår det att se om hela nästa tioåriga koncessionstid kan och får köras med snabbfärjor drivna av nuvarande bränslen. Klimatfrågan kan tvinga fram nya bränslen till vår snabbfärjor. Men de kan säkert kommande operatör fixa också!