Lärmiljön före skolhuset

Politik2006-12-01 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det pågår en turné av möten med allmänheten om hur skolan på Gotland kan komma att formas. Bakgrunden är behovet av att se över vilka skolor vi har och kan ha kvar när vi tar hänsyn till den stora elevminskningen som kommer att ske. Fram till 2012 minskar elevantalet med cirka 1 500 elever. Det motsvarar cirka 70 klassrum.
Det gäller att skapa skolenheter som är och förblir bra lärmiljöer för barnen. Skolan är ju inte ett monument i byn, utan en plats för lärande för barnen och en arbetsplats för personalen. Samtidigt är det helt klart att många skolor på olika orter är omtyckta för att de ligger nära. Därför får vi se reaktioner och aktioner för att till varje pris bevara skolhuset i byn.
Jag tycker det är ett jättebra grepp som barn- och utbildningsnämnden tagit att redovisa alla fakta om elevutvecklingen och skolorna runt om på ön. Och föra ut den diskussionen till alla gotlänningar. Här och där har det varit lite glest med närvaron. Kanske blir det först under våren 2007, då barn- och utbildningsnämndens förslag till skolorganisation är klart, som debatten tar fart ordentligt. Då finns ju ett klart förslag om vilka skolor som ska satsas på och vilka som försvinner snabbt eller på sikt.
Det finns så många faktorer att ta hänsyn till, så det är verkligen ingen lätt uppgift för de ansvariga politikerna i barn- och utbildningsnämnden med blivande ordförande Lena Celion (m) i spetsen. Det handlar om att bygga pedagogiskt bärkraftiga skolenheter, som har tillräckligt många lärare och elever, så att eleverna kan erbjudas de alternativ en lite större skola kan ge. Det viktigaste är att skapa pedagogiskt slagkraftiga enheter som ger barnen goda lärmiljöer och valfrihet till de olika kurser som även grundskolan innehåller. Alla barn på Gotland måste få fullgod undervisning och chans till utveckling.
Samtidigt går det inte att köra runt barnen hur långt som helst med buss. Å andra sidan har vi fler och tätare med skolenheter på Gotland än på många andra ställen. Det kostar pengar. Idag får de större skolorna avstå pengar, som skulle gå till deras barn, för att hålla de små skolorna under armarna. Det är ett regionalpolitiskt understöd, då de små skolorna inte bär sina egna kostnader.
Valet blir mellan att behålla alla skolor som idag och att alla skolor får allt mindre resurser och sämre möjligheter att ge barnen bästa möjliga undervisning. Eller att kraftsamla på lagom stor enheter, som får resurser i form av personal och material, så de kan ge alla barn den undervisning varje barn behöver och största möjliga valfrihet. Vi får hoppas att gotlänningarna är mer måna om sina barns och ungdomars undervisning, än om sina skolhus runt om på Gotland.