Läs på, Fridolin

Politik2010-01-26 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Miljöpartiet gjorde i helgen ett utspel genom språkrörskandidaten Gustav Fridolin.
Fridolin har arbetat som journalist sedan han tog time out från politiken. Men det där med källkontroll hade han inte praktiserat innan han recenserade såväl regeringens regionalpolitik som resultatet av mötet mellan gotländska intressen och statliga företrädare om gotlandstrafiken i fredags.
"Hon betraktar Gotland som ett sommarställe, inte en plats där man ska bo och leva" konstaterade Fridolin i gårdagens GT och fastslog därmed en inställning hos infrastrukturminister Åsa Torstensson som inte har nån förankring i verkligheten.
Fridolin påstår också att regeringen "ger sig på färjetrafiken" till Gotland. På vilket sätt detta påhopp har skett utvecklar han inte.
Hade han läst på hade han kunnat läsa att infrastrukturministern och regeringen tvärtom tydligt markerar infrastrukturens betydelse för utveckling och tillväxt.
"Gotlandstrafiken, som ingår i det nationella trafiksystemet, är en viktig del i förutsättningarna för regionens konkurrenskraft, utveckling och tillväxt. Den framtida gotlandstrafiken måste säkerställa stabila villkor och vara långsiktigt hållbar" står det i underlaget som beskriver utgångspunkten för det fortsatta arbetet.
Huruvida det är Fridolins tolkningar av oklar källa eller departementets dokument som ligger närmast sanning och verklighet överlåter jag till var och en att bedöma.

En olycklig formulering i texten ger också sken av att regeringen i fredags lämpade över gotlandstrafiken i Gotlands kommuns knä och att det dessutom skulle ha skett utan några löften om finansiering.
Några beslut om att Gotland ska ta över ansvaret för Gotlandstrafiken är dock långt ifrån tagna.
Det är möjligheterna och förutsättningarna för detta som nu ska diskuteras. Först därefter ska ett förslag om förflyttning av ansvaret läggas för beslut i Sveriges riksdag. Allt är självklart förutsatt ett godkännande från Gotland.
Att det är en förutsättning att de medel som Rikstrafiken har att disponera för Gotlandstrafiken följer med torde stå självklart för de flesta. De exempel på delfinansiering av regionen som har nämnts gäller om man vill göra något mer än det basutbud som de statliga pengarna står för.
Den gotländska skolan, vården och omsorgen ska inte finansiera Gotlandstrafiken, lite med ett regionalt ansvar som den har gjort under Rikstrafikens hatt.