Läsförmåga med erotik

Politik2013-07-23 05:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Under Almedalsveckan skrev jag om den sjunkande läsförmågan hos främst unga pojkar. Det beror inte bara på den nedrustning av skolan, som den borgerliga regeringen och utbildningsminister Jan Björklund (Fp) ägnat sig åt sedan 2006. Det finns många olika orsaker till att främst pojkar har allt sämre läsförmåga i dagens demokratiska Sverige.

Läsförmåga handlar inte bara om att ha knäckt läskoden och få ihop ord av bokstäverna. Läsförmåga handlar också om förståelse, att kunna förstå och använda olika ord med olika innebörd och valörer. Och att kunna läsa kritiskt och tyda det som står mellan raderna. Många barn har knäckt läskoden redan innan de börjar första klass. Men särskilt tonårspojkarna har slutat läsa eller har mycket dålig läsförmåga. För att inte tala om skrivförmågan.

Läslust skapas genom att barn och unga läser sådant de är intresserade av. Tonårspojkar är ofta mycket intresserade av allt som har med sex att göra. Det var därför som jag plockade upp ett av förslagen från ett Almedalseminarium om att locka tonårspojkarna till läsning genom att låta dem läsa bra sexuella berättelser, eller porrtexter, som jag skrev. Detta upprörde en del och den annars smarte Eva Bofride förstod ingenting. Huvudpoängen var att använda alla tänkbara metoder för att hitta ett innehåll som lockar till läsning. Därför vara jag drastisk och föreslog erotiska texter.

Jag och många med mig anser att läsförmågan är avgörande för människors förmåga att tänka, känna och förstå abstraktioner. Genom att läsa berättelser i böcker ökar vi våra kunskaper, vår förmåga att tänka och vi kan känslomässigt sätta oss in i hur andra människor känner och tycker inför olika handlingar. Läsförmågan är avgörande för att demokratin ska fungera. Människor med dålig läsförmåga blir lurade av kommersiella, politiska eller religiösa budskap och blir lätt utnyttjade och marginaliserade av dem som har stor läsförmåga och makt.

Dagens av Moderatregeringen plundrade skola, där lärarna har stora klasser och får ägna mer tid åt utvärdering och administration än åt undervisning, klarar inte ensam denna uppgift. Föräldrarna och anhöriga till främst pojkarna måste lägga tid på att läsa för barnen och göra det fint och manligt med läsning av böcker. För att stärka demokratin med kritiskt tänkande medborgare är en storsatsning på ökad läsförmåga en nödvändighet.