Nu tycker jag att det är dags att sansa debatten Håkan Ericsson. Dagens Gotlandstrafik är inga stora miljöbovar som du skriver i måndagsledaren.
Jämför du Gotlandstrafiken med annan färjetrafik och annan trafik på Östersjön, så har Gotlandsbolaget gjort mycket för att minska miljöpåverkan och kör på bra maritimt bränsle.
Ser vi framåt är det mest realistiska bränslet inom sjöfarten LNG, som jämfört med oljan innehåller varken svavel eller tungmetaller.
Utsläppen av kväveoxid (NOx) minskar med 90 procent och CO2, koldioxidutsläppen minskar med cirka 20 procent. Det tycker jag är rejäla miljövinster som skall tas tillvara i Gotlandstrafiken, men Håkan Ericsson struntar tydligen helt i detta och vill istället köra långsamt.
Ta vara på ny teknik!
Varför skall vi inte ta till vara på ny teknik och miljövänligare drivmedel i Gotlandstrafiken?
Vad gäller Vikings nya färja är inriktningen att köra den på LNG och avtal är tecknat med AGA-terminalen i Nynäshamn för leveranser av LNG. Färjan skall tas i drift 2013.
Bränslepriserna och farten
Och att tro att priserna skulle sjunka nämnvärt för att man sänker hastigheten, känns för mig som en ren utopi, för med största sannolikhet kommer oljepriserna att fortsätta öka.
De som kan branschen förespår också att prisgapet mellan oljan och LNG kommer att öka mera framöver.
Miljövinster med LNG
Alltså, ännu ett skäl att övergå till LNG utöver miljöskäl! Varför blundar du, Håkan Ericsson för miljövinsterna med LNG som drivmedel på färjorna?