Fredagen den 30 november 2012 rapporterade GA att svarttaxiverksamheten fått ytterligare fäste på Gotland och att de etablerade bolagen tröttnat, ordentligt. Svarttaxi är ett problem i många städer och då och då höjs röster för att någon, oklart vem men oftast inkluderas polismyndigheten i detta begrepp, måste göra någonting. Trots riktade insatser får Gotlandspolisen inte bukt med verksamheten. Och nu åkallas denna ”någon”.
Problemet med svarttaxi illustrerar en viss form av moralisk relativism som råder i vårt samhälle. Det vill säga, att trots att det finns lagstiftning som förbjuder alla och envar att köra taxi utan tillstånd, så sker det. Och det anses bland allmänheten inte vara ”så farligt”. Ungefär som att så länge ingen kommer till skada så är ingen skada skedd. Ett resonemang som även i olika sammanhang kan höras om hastighetsöverträdelse och andra trafikförseelser.
Problemen med det resonemanget är framför allt två: dels kommer faktiskt någon till skada av svarttaxiverksamheten, dels kan man som medborgare i ett samhälle inte efter eget huvud välja vilka lagar man önskar följa.
Att åka svarttaxi är visserligen inte förbjudet, men som passagerare utsätter man sig för en betydligt större risk än vid transport med etablerat taxibolag. När du kliver in en svarttaxi finns det ingen som har koll på i vilken bil du sitter. Därtill förlorar de etablerade bolagen inkomster, vilket även innebär att chaufförerna förlorar lön, och staten förlorar skatteintäkter. Någon kommer till skada, såväl på person- som statlignivå. Och då är inte den risk som passageraren utsätter sig för inkluderad. Risken för att utsättas för rån, misshandel eller dylikt. Händelser som faktiskt inträffar i samband med anlitande av svarttaxi.
Utöver att någon faktiskt lider skada så indikerar det faktum att problemet finns att människor struntar i lagen. I dagsläget är det inget djärvt påstående att alla vet att svarttaxi är förbjudet. Namnet på verksamheten har sitt skäl.
Ändå lönar det sig uppenbarligen att köra svarttaxi eftersom det förekommer. Det innebär att folk anser sig ha rätt att strunta i gällande lagstiftning och göra lite som de vill.
Ett sådant tänkande är ett problem i sig. Att vara medborgare i ett samhälle innebär i stort att man accepterar att följa gällande lagstiftning, möjligtvis med undantag från sådan lagstiftning som kränker mänskliga rättigheter, men så är inte fallet beträffande svarttaxi.
Det är visserligen inte förbjudet att åka svarttaxi men alla som gör det blir i samma stund de kliver in i bilen en nödvändig förutsättning för att lagbrott ska kunna begås. Har vi inte alla och envar ett ansvar för samhället i stort som sträcker sig längre än till den egna plånboken?
Det finns en mycket enkel lösning på problemet med svarttaxi på Gotland och överallt annars. Sluta åk med icke legitimerade taxiförare. Givetvis ska de som kör svarttaxi lagföras för sitt brott men passagerarna glöms allt som oftast bort i diskussionerna om hur ”någon” skall komma åt svarttaxiförarna.
Vi har alla ett ansvar. Gällande lagstiftning är inte en godispåse ur vilken man själv plockar sina favoriter och struntar i resten. Samhället skadas av svarttaxiverksamheten och det händer att passagerare som använder sig av svarttaxi utsätts för brott. Sammantaget är riskerna och nackdelarna med svarttaxi fler än fördelarna så hjälp ”någon” att få bukt med problemet. Välj ett etablerat och lagligt bolag istället.