Målet är att rätta mun efter matsäck

Politik2012-03-12 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Jag håller med Eva Nypelius om att vi ska sansa debatten om Gotlandstrafiken. Vad det gäller miljöfrågan är dagens båtar troligen så moderna man kan få dem och rederiet gör ett bra arbete. Tyvärr måste de leva upp till ett orimligt krav på 28 knops hastighet eller ännu snabbare, vilket gör att naturlagarna kräver dubbelt så hög effekt på Destination Gotlands motorer jämfört med motorerna på till exempel de dubbelt så stora finlandsfärjorna.

Destination Gotlands båtar går största delen på maxfart vilket innebär att vi skickar ut dubbelt så mycket skadliga växthusgaser i de röda skorstenarna vilket försurar Östersjön. Eva säger att en neddragning från 28 till 22 knop ger traktorfart. I en lite mer sansad beskrivning kan man säga att i resten av världen håller 96 procent av världens liknande bil/passagerarfärjor en hastighet som är 22 knop eller långsammare.

Målet måste vara att vi får in nytänkande i trafiken och rättar mun efter matsäck så att vi får ut så mycket som möjligt av de resurser som finns. Med ett smart nytänkande finns det troligen 4-6 miljarder i potten för att stötta framtida kommunikationer. Kraven i dag med oförändrad fart och kapacitet gör att dagens bidrag inte räcker till. Genom att belasta sommaren med extra "turistskatt" som debiteras med 1 000-1 500 kronor per familj får man budgeten att gå ihop. Inom näringen kan vi omöjligt försvara detta upplägg som gör att turistnäringen tappar gästnätter och konkurrenskraft gentemot andra destinationer.

Eva tror inte att biljettpriserna går ner om vi sänker hastigheten och där har hon troligen rätt. Vi har enorma bränsleprishöjningar att vänta då de stora båtarna (2015) ska byta till ett bränsle som troligen kostar cirka 70 procent mer. Det skulle eventuellt innebära att barnfamiljen med bil kan spräcka 7 000 kronorsvallen om vi bibehåller farten. Vad kommer det att betyda? Då blir båtresan troligen världsledande med snabbast, dyrast och mest skadliga växthusgaser!

För att den här debatten någonsin ska kunna landa måste vi veta vilka resurser som finns och sedan ska de fördelas på ett sätt som är för Gotlands bästa. Om den här upphandlingen sköts på ett smart sätt kan resultatet ge Gotland en väldigt bra kick i rätt riktning.

Genom att inte låsa oss till det ena eller det andra kan vi få fram fantastiskt smarta lösningar som gynnar oss öbor. Jag ser med spänning fram emot upphandlingsunderlag som ger entreprenörer möjligheter.

Detta kan bli en fantastisk kick för hela ön om vi bara ser möjligheter i stället för omöjligheten. Inget kommer att vara som det alltid varit och framtiden är spännande.