Många nya bilbränslen

Politik2007-02-08 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Kollar man runt på nätet, så finner man snabbt att det pågår en lång rad projekt i liten och stor skala på att få fram nya miljövänligare bränslen till våra fordon. Olika typer av miljövänligare medel, som kan blandas i bensinen för att minska bensinåtgången är en variant. Som rapsoljan, och etanolen.
En helt annan variant är vätgas, som bilbränsle. Några stora biltillverkare håller på att utveckla bilar som kan gå på vätgas. De behåller förbränningsmotorn, men den avger nu ingen koldioxid utan bara vattenånga som utsläpp. Det man nu jobbar hårt på är att hitta tekniska lösningar, som gör det möjligt att miljömässigt framställa vätgas. Till det behövs el och den kan framställas av vind, vatten och sol.
Jag blev faktiskt förvånad över att så mycket var på gång för att ersätta de miljöfarliga bensin- och dieseldrivna fordonen med andra miljövänligare bränsle. Dessutom finns många uppfinningar där man tar hand om exempelvis gamla däck och utvinner ämnen, som blir ny råvara. Ett slags nollutsläppstänkande.
Efter någon timmes genomgång av vad nätet visar om nya bränslen till våra fordon har jag blivit ännu mer optimistisk om ett möjligt tekniksprång. Men hur snabbt det ska genomföras beror helt på vilket tryck politikerna ställer. En bit på vägen är det krav på bilindustrin, som EU nu ställt om bindande krav på energieffektivitet i personbilar. Förslaget innebär att bilar som säljs inom EU ska ha ett genomsnittligt utsläpp på högst 130 gram koldioxid per kilometer år 2012.
Bilindustrin behöver känna detta tryck för att vi ska få serieproduktion av bilar som går på andra bränslen än bensin. Politikerna och allmänhetens krav och efterfrågan kan sätta fart på teknikutvecklingen som behövs. Bensinbilen byggdes inte på en dag, så teknikutvecklingen behöver en blåslampa för att snarast byta bränsle i våra fordon.