Mansrollen ökar rattfyllorna
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
500 personer dödas i trafiken varje år. En tredjedel av de döda är alkoholpåverkade förare. Det visar klart och tydligt att alkohol och bilkörning inte hör ihop. Av de alkoholpåverkade förarna som dog mellan åren 1997 och 2003 var 95 procent män.
Siffrorna kommer från alkolåsutredningen som ska presentera sina resultat i september. Utredningen kommer att lämna förslag om att det ska bli obligatoriskt med en riskutbildning i körkortsutbildningen, mer resurser så att polisen kan övervaka och kontrollera trafiken mer samt att alkolås blir obligatoriskt i alla nya personbilar och tunga fordon 2010 och 2012. Det är bra förslag, men det är framförallt en attitydförändring som måste till.
Varken häftigt eller tufft
Det är männens attityder som måste förändras i första hand. Det är varken häftigt, tufft eller ansvarsfullt att köra påverkad. Unga män mellan 15 och 24 år samt män med alkoholproblem är de som oftast kör rattfulla.
Mansrollen idag är kall och hård. Du ska vara tuff och modig. Det finns många män som vågar bryta mot normen och de allra flesta män skulle aldrig kunna tänka sig att köra med alkohol i kroppen. Enligt Vägverket så sker ändå 14 000 bilresor varje dag med berusade förare i Sverige.
Attityden mot rattfylla är inte lika tydlig som tidigare och bland dagens unga ses inte alkohol som ett lika stort problem som hos de äldre generationerna. Det håller på att hända saker i vår inställning till alkohol, det kan oroa i sig, men särskilt oroande är inställningen till bilkörning och alkohol.
De manliga förebilder som finns i Sverige har inte alltid en tydlig inställning till rattfylla och under våren har vi sett flera dåliga exempel från manliga förebilder.
Dåliga förebilder
I mitten av maj körde radio- och TV-personligheten Olle Palmlöf rattfull. Palmlöfs fylla blev ingen större skandal, kanske därför att Palmlöf själv försökte skämta bort det. Palmlöf lämnade dock sitt sommarjobb i Gomorron Sverige och slutade som programledare för tv-programmet Faktum. Körkortet försökte han däremot få tillbaka snabbt.
Skådespelaren Mikael Persbrandt körde rattfull och Josefin Nilsson satt i baksätet. Persbrandt sa efteråt att det var jättekorkat och att han fick ta sitt straff. Nilsson ville inte prata om gripandet.
Miljöpartisten Per Gahrton påstod att han räknat fel när han fick misstänktes för rattfylleri. Gahrton menade att han hade försökt att räkna ut när alkoholen han druckit skulle vara förbränd.
Inte från någon av herrarna har det hörts så många ord om vilka risker de utsatte andra för. Det verkar också vara ett misstag som vilket litet misstag som helst. Dumt, korkat och fel, säger de. Men ingen vill prata om attityder och vad som egentligen gjorde att de kunde sätta sig bakom ratten trots att de visste att de druckit alkohol.
Mansrollen
Vi måste gå till botten med problematiken, det ska inte gå att rycka på axlarna efter att man kört rattfull. Om mansrollen säger att inte är så farligt att köra med alkohol i blodet, ja då är det mansrollen vi måste ta itu med.
Idag är det oerhört lätt att kategorisera män och kvinnor och säga att det där är ett typiskt manligt beteende. Svårare är det att se att det är något som inte är medfött utan som ligger i vår kultur. Det måste bli möjligt att bryta de könsroller som finns och bara vara människa.
För att kunna bryta könsroller måste vi veta att de finns, vi måste synliggöra rollerna som vi ikläder oss och andra kläder oss i. Det görs inte i en handvändning, men genom ett tydligt arbete i samhällets alla utrymmen kan könsrollerna brytas.
I trafikutbildning måste attityder och värderingar diskuteras. I skolan måste vi våga ta upp frågor som är svåra och jobbiga för eleverna. Vi måste hjälpa eleverna att få vara sig själva, de ska inte behöva gå in i en mansroll där man måste vara "tuff" och "ta risker".
Den mjuknande attityden till rattfylla, måste motverkas. Genom att ta itu med mansrollen kan vi se till att rattfylla inte accepteras av någon.