Måste satsa mer på turismen

Politik2005-07-08 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det finns inga gränser för hur stor turismen kan bli på Gotland, konstaterades det på ett seminarium om turism igår. Företrädare för turistnäringen på Gotland och företrädare för transportsektorn, näringslivet och staten diskuterade vad som behövs för turismen på Gotland.
Det är väldigt bra att branschens företrädare samlas och försöker komma med nya idéer och förslag. Sen gäller det bara att se till att sätta dem i verket också. På Gotland är vi vana att gå från ord till handling. Idag finns det stor uppbackning bakom turistnäringen, de flesta har insett att vi måste satsa på turismen för att fortsätta ha en levande landsbygd, en god infrastruktur och en välutbyggd välfärd.

Wisby Strand ger gäster
På Gotland pågår stora satsningar på att utöka turismen, vi ska inte bara ha folk som besöker Visby under juli-augusti. Vi behöver människor som besöker hela ön under hela året. Wisby Strand, kongresshallen, kommer att bidra med många gäster som också kommer att göra av med mycket pengar. Just nu finns 13 konferenser bokade 2007 och det kommer fler.
Under seminariet diskuterades att man måste bli ännu bättre på att marknadsföra Gotland, framförallt utomlands. Endast tre procent av våra gäster kommer från andra länder än Sverige. Thomas Brühl som jobbar med att marknadsföra Sverige utomlands genom Sveriges Rese- och turistråd menade att man måste tänka efter noggrant när man gör marknadsföring utomlands. För att marknadsföringen ska vara effektiv krävs det att man analyserar vad kunden vill ha och ser till att tillgodose önskemål. Vid marknadsföring utomlands krävs att man fokuserar på ett område och ser till att ha en bra produkt som man säljer.
För att kunna sälja in ett resmål behöver man ha ikoner, saker som känns igen och som blir tydligt förknippat med orten.

Vikingar eller Pippi
Dan Carlsson som arbetar med Gotland Vikingaön 2005 tyckte att vikingar skulle kunna vara en ikon för att profilera Gotland. Runt om i Europa finns ett stort intresse för vikingar och historia.
Ewa Werkelin, Kneippbyn, tyckte att vi skulle använda oss av Astrid Lindgren-figurer och då i första hand Pippi. Hon menade också att Gotland inte längre bara konkurrerar med andra orter i Sverige, nu konkurrerar vi med hela världens turistorter. Människor planerar inte längre sin semester flera månader innan, nu kollar man vart det är billigt att åka någon dag innan resan. Det gör att Gotland måste konkurrera på ett helt annat sätt, kunderna vill ha kvalitet, men till rätt pris.
Marknadsföring kostar pengar och även om turistnäringen själv har ett ansvar i att betala så måste också staten ställa upp. Idag lägger Sverige mindre pengar än våra grannländer på marknadsföring. Där måste vi driva på socialdemokraterna för att få mer pengar. I höst är det socialdemokratisk kongress och varför inte göra gemensam sak med till exempel göteborgarna som också vill ha mer pengar till marknadsföring.

Årligt möte
Det finns fler frågor som gotlänningarna måste driva på i, framförallt gäller det färjetrafiken, vi kan inte acceptera några som helst försämringar. Men en hel del kan vi också göra på Gotland för att öka besöksnäringen.
Varför inte samlas en gång per år, ha ett offentlig möte där alla inom turistnäringen och övriga som är intresserade samlas och talar om hur man ska lägga upp marknadsföring och satsningar. Ska man tillsammans göra punktinsatser i marknadsföringen mot ett land, ska man ha något gemensamt tema?
Gotland behöver fler turister från omvärlden, men vi måste berätta vad vi har att erbjuda för att de ska komma.