Måste vi acceptera en kultur för mäns kontroll av kvinnor?
Tre kvinnor som är direktörer för stora bolag. En del män kan inte arbeta under kvinnliga chefer. Ska vi acceptera sådant, undrar Ingrid Thunegard.
Foto: BERTIL ERICSON
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
För visst är det också en form av kontroll, när en muslimsk man vägrar att ta en kvinnlig representant på ett svenskt företag i hand, men trots detta förlorade arbetsförmedlingen målet mot diskrimineringsombudsmannen.
Män vägrar lyda kvinnor
Tänk ett steg längre. Om den muslimske mannen fått sin praktikplats och blivit beordrad av den kvinnlige chefen att göra ett specifikt jobb, skulle han ta order av kvinnan han inte kan ta i hand? I det här fallet vet vi inte, men det är faktiskt nästa steg i vissa muslimska mäns förhållande till kvinnor utanför den egna klanen/familjen.
I Sydafrika träffade jag 1993 en kvinna som blivit änka på en gård som ägnade sig åt fröodling. För barnens skull drev hon nu gården. Lantarbetarna som arbetade och bodde på hennes gård var och är färgade. Det vill säga ättlingar till de slavar som fördes in från Malaysia. Färgad befolkning i Sydafrika är muslimer. I samma stund som ägarinnan började basa så uppstod konflikten, den att ta order som man av en kvinna.
En av männen blånekade, men samtidigt ville han inte flytta ur arbetarbostaden. Inte att undra på eftersom husen var nyrenoverade. Eftersom lantarbetaren hade jobbat länge på gården, så gjorde ägarinnan en överenskommelse med honom. Han kunde ta ett annat arbete i staden intill men förväntades utföra frivilliga byggjobb på helgerna på gården som ersättning för hyran.
15 år senare 2008 besökte jag gården för att följa upp utvecklingen i det demokratiska Sydafrika. Samme färgade och muslimske man bodde kvar utan att utföra något arbete, numera var bostaden som inte längre kunde betraktas som löneförmån fylld med barn, barnbarn, ja halva släkten. Hur kör man bort någon som uppenbarligen utnyttjar en situation för egen räkning i kraft av religion/manlig kontroll från sin ägandes gård när kvinnan dessutom är vit? Det är blir ett lika delikat ärende som de vi numera möts av i Sverige i form av turban vid bussratten, sjalar i tv rutan eller inte.
Inte bli sedd som kvinna
Respekten åt andra hållet, den omvända diskrimineringen, varför diskuteras den inte öppet kan man undra? Jag har aldrig förstått varför vissa kulturer och religioner skall respekteras medan samma människor ofta visar förakt för västerländskt liv och kvinnors strävan efter egna liv, samtidigt som man självklart tar för sig av det bästa av övrig utveckling och välfärd.
Att inte bli sedd som kvinna vid ett officiellt besök i Dubai berättade samtidigt min vän Lynne Brown om. 2007 var hon finansminister i Västra Kap regionen med en population på 7,5 miljoner. Det övriga politiska ledarskapet var färgade eller svarta män. Lynne hade som en av få färgade kvinnor arbetat sig upp inom ANC. Jag kan ännu höra hennes stämma när hon berättade om upplevelsen att bli total luft i Dubai.
Jag har under olika tider arbetat med att utbilda svarta män och kvinnor på kommunradio. Samma sak där. Jag var kvinna. Ta order av en kvinna blev omöjligt för några av männen. De måste styra.
Vi lurar oss själva
Och styrde bokstavligen genom att ställa sig bakom kvinnorna när de satte sig vid sändningsbordet i kontrollrummet. De la handflatorna över kvinnornas händer och drog så i reglarna på bordet vid sändning. Med det ville männen i praktiken säga att kvinnor inte kunde eller inte hade där att göra. Vi löste det genom att göra specifika kvinnokurser.
I praktiken är det vad vi gör i Sverige idag när vi ger stöd till unga flickor som vill leva sitt eget liv utanför klanens omsorger och kontroll. Vi accepterar mäns kontroll samtidigt som vi lurar oss själva genom att stödja kvinnor vid sidan om.