Mat med identitet
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
- Nu får köttet den kvalitetsstämpel det förtjänar. Det är viktigt att konsumenterna får ett alternativ där produktionen tar hänsyn till biologisk mångfald.
Jag tror att det är en bra utveckling. Jag tror att det finns mycket att vinna, både för producenter och konsumenter, om man kan sälja livsmedel med en "tydlig avsändare". Det är mat med budskap. Det är produkter som kan säljas med större stolthet och ansvar. Det finns ett extra värde i att vem som producerat exempelvis kött, och hur de har gjort det. Och det behöver för all del inte vara naturbeteskött. Det finns fler sätt att profilera mat av hög kvalitet.
"Sveriges bönder" är inte en sådan tydlig avsändare. Det är alltför avpersonifierat.
Ett exempel på en lyckad varumärkeslansering är Wapnö gård och Wapnö mejeri i Halland. Så framgångsrik att när en butik i småländska Smålandsstenar började sälja Wapnömjölk så genomförde åtta lokala mjölkbönder en protestaktion med sina traktorer. De tyckte att affären skall sälja lokalproducerad mjölk från Arla.
Det finns något att lära av det exemplet. Och det är inte att ta traktorn till affären.