Mats mening

Politik2014-03-14 06:58
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

■ ■ ■   Jag har skrivit om det förut, men det gäller att inte förtröttas och vissa frågor blir käpphästar. Dagens färjetrafik till Gotland fungerar i stort sett bra, men det finns irritationsmoment. Jag tänker då på terminalen i Nynäshamn, där gaten är så liten att det inte finns sittplatser till de flesta incheckade passagerare. Och eftersom båtbussarna från Stockholm anländer nästan en timme före båtens avgång, blir det lång väntan. När dörrarna till ombordstigningen sedan öppnas liknar det insläppet till en populär fyndrea på juldagen, ”alla på en gång”. Något som enkelt kunde fixas med några räcken som delar upp passagerarna i flera köfiler och utnyttjande av den stora hallen vid biljettkassorna för fler sittplatser.

Men problemen finns kvar år efter år. Rederiet friskriver sig från problemen och menat att eftersom det är Stockholms hamn som också äger hamnen i Nynäshamn ligger lösningen hos dem. Säkert formellt rätt, men snälla Destination Gotland: Fixa en smidig lösning, så att resenärerna får en positiv start på sin resa.