Det blir allt vanligare att de stora livsmedelskedjorna med Ica i spetsen använder egna varumärken – EMV. På dessa förpackningar framgår det inte vem som producerat exempelvis korven eller smöret, men vad jag förstår är det livsmedelshandelns avsikt. Råvarorna köps in där de för tillfället är billiga, men för konsumenten är förpackningen hela tiden densamma. Förklaringen till detta handlingssätt sägs vara att priserna måste pressas. Möjligt att priserna blir något lägre för konsumenten, men den största vinsten gör förmodligen handeln själva.
Det är oroande att se hur dessa EMV-produkter erövrar allt större del av butikshyllorna, något som jag själv varje vecka studerar i min Ica-affär. Snappade upp en kommentar i butiken om framtiden: ”Känns som vi är på väg mot ett gammalt öststatssystem, där det bara finns ett märke att välja på produkterna.” Tycker det var en träffande bild av vad som väntar oss konsumenter när handeln utvecklat sitt koncept med EMV.
Och kanske är det som Henrik Dunge, vd på Åbro Bryggeri, uttryckte det i tidningen Dagens Industri ”Den svenska dagligvaruhandeln måste tänka om och fokusera mindre på pris, mer på kvalitet. Den enda gången en Icahandlare är intresserad av kvalitet är när han ska köpa sin Ferrari.”