Mer trafik eller vinst?
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Man kan ha många åsikter om Rikstrafiken, men just nu drivs de sannolikt av att få så många rederier som möjligt att konkurrera om Gotlandstrafiken. Det gäller att hitta så många konkurrenter, som möjligt till Gotlandsbolaget, så de inte i ensamt monopol kan få ett lika guldkantat avtal, som det nuvarande. Regering och riksdag tvekar nog inte en sekund på att lägga in mer pengar för att kompensera för ökade oljepriser nästa år. Om bara skattepengarna gick till trafiken. Men en stor del blir ju ren vinst för Gotlandsbolaget!
En viktig förutsättning för att få till ett nytt avtal som ger så mycket trafik som möjligt för pengarna, är om flera rederier slåss om Gotlandstrafiken. Om det bara är Gotlandsbolaget som vill ha trafiken sitter rederiet i guldsits för att få ett nytt guldkantat avtal som ger stor vinst, men inte alls lika mycket bra trafik för skattepengarna. Rikstrafiken vill ha konkurrenter och därför ser anbudsunderlaget ut som det gör. Det är den enda förklaring jag kan se.
Om Rikstrafiken ondskefullt skulle försämra trafiken för gotlänningarna, så skulle det strida mot det av staten formulerade uppdraget. Rikstrafiken finns ju till för att förbättra trafiken i regioner, som behöver statligt stöd för att få bra trafik. Och självklart ska Rikstrafiken agera kraftfullt för att upphandlingen sker i största möjliga konkurrens, så att vi gotlänningar kan få mesta möjliga trafik för skattepengarna. Trafikmässigt har Destination Gotland skött nuvarande trafik på bästa sätt. Men avtalet är så förmånligt för rederiet att en alltför stor andel av skattepengarna går till vinst och inte till bättre trafik. Skräddarsyr Rikstrafiken upphandlingsunderlaget efter nuvarande rederiets kapacitet och fartyg, så är det ju lika bra att förlänga nuvarande avtal som det är. Säkert skulle rederiet jubla, men jublar gotlänningarna? Jo, de som äger aktier i Gotlandsbolaget, kanske. Vill vi inte att skattepengarna ska användas till bättre trafik istället för ökande vinster för Gotlandsbolaget?
Det finns all anledning för gotlänningarna att noga bevaka villkoren för upphandlingen och följa alla turer så vi inte blir bortdribblade. Upphandlingen måste genomföras med bästa möjliga färjetrafik som mål. Ibland kanske det innebär några kringelkrokar, men det må vara hänt, bara slutmålet blir just bättre färjetrafik. Det är viktigt att hålla tummen i ögat på Rikstrafiken, regeringen och Gotlandsbolaget. Så vi till slut får bästa möjliga trafik för skattepengarna.