Eva Bofride, på Gotlänningen, föreslog igår ett öppet forum om Gotlandstrafiken med staten. Det är en bra idé. Eftersom det är staten som är beställare av trafiken är det också staten som måste sätta upp riktlinjerna för framtiden.
En viktig fråga idag och framöver är hur Gotlandstrafikens miljöpåverkan kan minskas och hur trafiken kan ta sig bort från oljan. Oljan är inte hållbar, varken prismässigt eller miljömässigt. Det är ett delat ansvar både från den som beställer trafiken och den som utför.
Ju mer jag tänker på det som sades på Öppet Forum i tisdags, desto mer osäker blir jag på vad Gotlandsbolaget och Destination Gotland egentligen menar. Det var inte längre så säkert att det blir en övergång till naturgas och sedan biogas, trots att det finns med i den egna framtidsvisionen. Ett samarbete fanns tidigare med Viking Line om LNG (flytande naturgas), men det verkar ha runnit ut i sanden. Varför det?
Det pågår massor med spännande projekt runt om i världen, exempelvis med gas, solceller, segel på fartygen och bränsleceller som drivmedel. Jan-Erik Nilsson, ordförande Gotlandsbolaget, sa att han reser jorden runt och letar efter miljövänliga lösningar, så varför hittar han inga?
2015 kommer kraven att öka på trafiken i Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen. Varför tar inte Gotlandsbolaget initiativ till en storsittning med de andra bolagen som trafikerar Östersjön och de andra områdena för att gemensamt diskutera framtiden för trafikens miljöpåverkan och drivmedelsfrågan? Tillsammans har bolagen en väldigt mäktig position och kan göra stora investeringar i ny teknik.
När pressen ökar på tekniken och tillverkarna så kan det hända saker snabbt. Freon försvann snabbt från kylskåpen, fosfater från tvättmedel och katalysatorer sattes in i bilar och inte minst på Destination Gotlands egna fartyg. Tekniken för att driva bilar med biogas, etanol, el, rapsolja med mera finns och används. Varför skulle det inte fungera att köra fartygen på något annat än olja?
Jag instämmer helt i Eva Bofrides förslag om att staten bör satsa på att få fram världens renaste och modernaste färjetrafik genom Gotlandstrafiken. Tills den ambitionen sjösätts har Gotlandsbolaget och Destination Gotland en del att svara på:
Hur jobbar företagen egentligen med miljö- och bränslefrågorna? Vilka påstötningar har gjorts och vilka kontakter har Gotlandsbolaget med olika fartygsbyggare, bränsleproducenter och motortillverkare? Hur ser planen för framtiden ut?