Miljökrav på båt och flyg
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Jag tror det är jätteviktigt att denna debatt kommer igång och kan driva på utvecklingen. Teknikutvecklingen måste gå dithän att våra snabbfärjor kan drivas av andra drivmedel än det nuvarande, som är en miljöbov och som påverkar klimatet negativt. Tyvärr lär inte detta tekniksprång ske så snabbt, att det påverkar den nu pågående färjetrafikupphandlingen, men miljöaspekterna måste vägas in så långt möjligt även där.
Av naturliga skäl är alla gotlänningar och de som reser med färjorna mycket angelägna om att vi kan behålla snabbfärjorna. Bara tanken att gå tillbaka till långsamtgående färjor känns för alla gotlänningar som en oacceptabel nedrustning av våra färjeförbindelser. Å andra sina måste vi nog både av miljöskäl, men också av ekonomiska och praktiska skäl pröva nya modeller för våra kommunikationer till havs. Kanske vore det riktigt bra ur alla synpunkter att ersätta en del båtturer med flyg. Till samma pris som en båtresa!
Klimatfrågan och miljöns krav trycker på och snarare än vi tror kommer det att påverka även våra kommunikationer till havs och i luften. Idag betalar varken flyget eller färjorna någon koldioxidskatt. Om de gjorde det, skulle det bli dyrare för resenärerna. Men ska det vara någon ordentlig vits med höjda miljöskatter, så ska de leda till andra alternativ, som är miljövänligare. Den tidigare föreslagna flygskatten förbättrade inte miljön. Om rederiet skulle tvingas betala koldioxidskatt idag så skulle det bara ge höjda biljettpriser, utan att miljön blev ett dugg bättre. Då vore det bättre om svenska regeringen eller ännu bättre EU beslutade, som några amerikanska stater gjort om bilismens utsläpp, ett stoppår då bara en viss mängd får släppas ut. Då får både flyget och sjöfarten tid till teknikutveckling av nya bränslen som ger koldioxidfria utsläpp.
Eftersom Gotland idag har de bästa båt- och flygförbindelserna någonsin, är vi alla rädda om detta. Men vi lever i en föränderlig tid och miljöns krav liksom förändrade behov av resande till och från ön kräver att vi måste diskutera alternativa modeller för våra båtar och flyg.
En början är att ordentligt utreda koldioxidutsläppens storlek från båt och flyg i olika hastigheter och se om vi inom ramen för nuvarande teknik kan minimera koldioxidutsläppen. Nästa steg är att använda drivkrafter som gör att vi får nya miljövänliga bränslen. Det viktiga är dock att börja diskussion nu och hålla den varm, för miljöns krav tvingar oss till en förändring.