Miljön, jobben och vinsten

Politik2007-02-10 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Senaste tiden har jag skrivit mycket om klimatfrågan och miljön. Och om kärnfrågan, hur får vi snabbast fram nya miljövänliga bränslen till våra fordon. Jag har hela tiden drivit uppfattningen att de politiskt valda måste agera kraftfullt för att pressa bilindustrin och teknikutvecklingen att sätta fart. Bensinen förstör både miljön och klimatet.
I veckan satte EU-kommissionen äntligen ner foten och satte en gräns för bilarnas koldioxidutsläpp, som ska börja gälla 2012. Alltså om fem år! Meningen är att bilindustrin ska få tid på sig att ställa om sina bilar och hitta andra metoder för att nå detta mål.
Men i denna fråga precis, som när Margot Wallström som miljökommissionär skulle införa tuffa regler för kemikaliehanteringen, så har nu bilindustrin lobbat hårt för att få så lindriga utsläppskrav som möjligt. Den tyska bilindustrin med sina stora och bensinslukande bilar får problem. Liksom de svenska bensinslukande jättebilarna Volvo och Saab. Vi har sett och kommer att få se en hård kamp mellan politikernas ambition och vilja att rädda miljön och industrins jakt på kortsiktiga vinster. Och fackens värnande om jobben.
Vi fick även ett gotländskt exempel på denna konflikt mellan miljö, säkerhet, vinster och jobben. Jag tänker på länsstyrelsens nej till Nordkalks nya kalkbrott. Där står hotet mot vårt grund- och dricksvatten mot kalkstensindustrin och jobben på norra Gotland. Även det kan bli en svår nöt för politikerna att stå emot lobbning och krav från olika grupper. I detta fall handlar det först om grundvattnet är hotat eller inte.
EU-kommissionens krav på lägre koldioxidutsläpp från bilismen tycker miljörörelsen är för snälla. Och bilindustrin tycker de är för tuffa. För att påverka klimatfrågan är kraven sannolikt för små. Det krävs mer för att stoppa klimatpåverkan. Och egentligen kanske det vore en kraftfullare signal till bilindustrin att sätta högsta fart. Jag är övertygad om att de klara det, om de bara sätter till alla resurser. Naturligtvis kommer det innebär att vi inte kan ha gigantiska bensinslukande monster att vardagsåka i. Miljökraven kommer att påverka alla individers vardagsvanor.
Mycket hänger nu på styrkan i politikernas beslutsförmåga. Alla medborgare är nog upprörda över klimat- och miljöförstörelsen. Men är alla beredda att ta konsekvenserna av behovet av förändring? När det påverka vardagsliv och livsmönster och att en del jobb försvinner för att ersättas av andra. Den här gången är det inte industrin, teknikens förmåga och konsumenternas efterfrågan, som styr den gigantiska förändringen. Det är miljökraven som kommer att styra den stora förändringen. Det handlar om jordens och människans överlevnad.