Minska byråkratin för att förbättra tandhälsan

Politik2005-11-08 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
I dag är det riksdagsdebatt om tandvården på initiativ av centerpartiet. Vi föreslår att Försäkringskassans förhandsprövning av högkostnadsskyddet slopas för att minska byråkratin och korta köerna för de äldre med stora tandvårdsbehov. Det möter inte bara tandvårdsbehoven bättre, utan kan dessutom ge ekonomiska vinster.
1999 genomförde den socialdemokratiska regeringen en tandvårdsreform. Den 1 juli 2002 infördes också ett högkostnadsskydd avseende protetik för personer 65 år och äldre. Syftet med dessa reformer var både att råda bot på stora finansieringsproblem i tandvården och att införa bättre subventioner av vuxentandvården. Syftet var gott, men utfallet är en växande tandröta.

Beskeden dröjer
Personer över 65 år som har rätt till högkostnadsskyddet kan idag få vänta upp till ett år på behandling. Många av dem har ändå inte råd med tandvård. Personer under 65 år väntar med tandvård tills de har fyllt 65 år. Väntetiden förvärrar deras tandhälsa. I runda tal lider 150 000 vuxna av tandlossning som inte täcks av dagens försäkringar. Samtidigt har tandvårdspriserna ökat med cirka 70 procent sedan reformen 1999.
Ylva Johansson och den socialdemokratiska kongressen lovar en stor tandvårdsreform på flera miljarder. Men Göran Persson markerar samtidigt att det är han som bestämmer. I väntan på klarhet måste vi göra något åt de äldre som har rätt till hjälp i nuvarande system, men som inte får det. Centerpartiet föreslår att Försäkringskassans förhandsprövning av högkostnadsskyddet 65+ slopas. I dag kan den som har rätt till högkostnadsskydd få vänta upp till ett år mellan diagnos och behandling. Väntetiden beror inte minst på Försäkringskassans handläggningstid som kan uppgå till sex månader.

Medicinsk vinst
Försäkringskassans förhandsprövning tar 81 helårsarbeten i anspråk. Kostnaden uppskattas till 40-50 miljoner. Den totala kostnaden för högkostnadsskyddet för år 2005 uppskattas till 1,2 miljarder kronor. Försäkringskassan uppskattar fusket till 3-4 procent, vilket motsvarar handläggningskostnaderna. Centerpartiet föreslår att tandläkarens medicinska beslut ska styra om högkostnadsskyddet täcker en behandling eller inte. Socialstyrelsen har tillsynsansvar för tandläkarnas medicinska beslut i frågan. Tillsynen kan genomföras med hjälp av stickprov.
Att slopa förhandsprövningen av högkostnadsskyddet ger en uppenbar medicinsk vinst. Korta väntetider minskar lidandet för äldre. Med skärpt tillsyn av tandläkarnas medicinska beslut för högkostnadsskydd kan dessutom fusket minskas, vilket ger ekonomiska vinster förutom de medicinska. Vid missbruk av systemet riskerar tandläkarna indragna legitimationer.
Det är tandvårdsbehovet som ska styra en tandvårdsförsäkring, inte byråkrati eller godtyckliga åldersgränser. Att slopa förhandsprövningen är ett steg på vägen. För att stärka folktandhälsan krävs också många insatser: stärkt konkurrens, konsumentmakt och folkbildning, till exempel fler småföretag som erbjuder tandvårdstjänster och produkter, bättre konsumentgranskning och upplysning, samt kampanj för folktandhälsan med fri undersökning för 22-åringar.

Stärker konsumentmakt
Med konkurrens avser vi inte exploatering av arbetskraft från östländer, utan bättre villkor för tandläkare, tandsköterskor och tandhygienister att starta och driva eget, oavsett var de kommer ifrån. Konkurrensverket bör granska marknaden för tandvårdsprodukter och tjänster, samt föreslå snabba åtgärder för en ökad konkurrens, till exempel åtgärder som underlättar ett inträde för småföretag på marknaden.
Vi föreslår att tandhygienister och tandsköterskor i större utsträckning än idag får konkurrera med tandläkarna om förebyggande tandvård, till exempel tandhälsoundersökningar. Klarare åtskillnad mellan tandvårdsundersökningar och behandlingar stärker både konkurrensen och konsumentmakten.
Ställ vidare krav på vårdgivare på bättre kund- och prisinformation om tandvårdstjänster och produkter. Undersökningsresultat bör exempelvis delges till kunden eller patienten skriftligen så att denne kan välja utförare av vidare behandling, det vill säga så att denna kan regelrätt shoppa tandvård.riksdagsledamot för centerpartiet