Den viktigaste frågan för Gotlands utveckling är färjetrafiken och dess standard och priser. I år har den stora debatten handlat om uppstickaren, som ville pressa priserna, Gotlandsbåten. Deras misslyckande att få fram en båt i år har skapat den stora debatten. När det egentligen borde ha debatterats vilka försämringar, som det nya avtalet för färjetrafiken kommer att ge från 2017 och tio år framåt.
Moderatregeringen med ansvariga infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd (M) har öppnat dörren för sänkta farter och högre biljettpriser.
Enligt det nya avtalet får Destination Gotland sänka farten från dagens 28 knop till 22 knop på Nynäshamnslinjen och till 18 knop på Oskarshamnslinjen.
I det nya avtalet kommer rederiet, det vill säga resenärerna, helt ta höjningarna av bränslepriserna, genom höjda biljettpriser. De nuvarande fartygen ska gå vidare i tio år till från 2017 och den tredje nya färjan kommer inte vara klar till 2017, så då får vi åka med de mindre snabbfärjorna.
När avtalet presenterades i våras var Destination Gotland väldigt förtegna om turlistor och överfartstider. Säkert kommer de köra 25-28 knop under sommarens högsäsong, men hur mycket längre tid tar det under höst, vinter och vår.
Om rederiet maximalt utnyttjar den av Moderaterna givna möjligheten, så kan det ta 43 minuter längre till Nynäshamn och 69 minuter längre till Oskarshamn. Vad säger gotlänningar och resenärer från fastlandet om detta?
Genom Gotlandsbåtens tillkomst har vi fått två helt olika typer av rederier. Det gamla traditionella mansstyrda monopolrederiet med statsstöd och det nytänkande kvinnodominerade entreprenörsstyrda rederiet, som i konkurrens med monopolrederiet lyckas sänka priserna till hälften. Säkert noterade många, att när båten blev försenad, så ombokades Gotlandsbåtens resenärer till Destination Gotlands högre priser, vilket ofta blev 1000 och 2000 kronor dyrare än Gotlandsbåtens.
När sedan Gotlandsbåten inte fick loss sitt fartyg från Grekland var det Destination Gotland som tjänade pengarna och Gotlandsbåten som fick skulderna.
Sannolikt har Destination Gotland tjänat direkt en dryg miljon kronor på ombokningar och ytterligare en miljon kronor på grund av Gotlandsbåtens marknadsföring som lockat många nya resenärer till Gotland.
Det absurda är att de enda som i år tjänat pengar på Gotlandsbåten är Destination Gotland. Nästa år kommer båda rederierna att tjäna pengar på en utökad resandeström till Gotland.
Moderaterna på Gotland har varit mycket lågmälda och vill inte prata om färjetrafiken efter 2017. Jag förstår dem. Deras Moderatregering har ju öppnat för de största försämringarna av färjetrafiken på många år.
Det kan bli längre överfartstider i allt äldre fartyg och ännu högre priser för de som vill besöka Gotland, vilket påverkar öns besöksnäring och utestänger alla dem med mindre plånböcker. Kommer Moderaterna att få ta ansvar för detta svek mot Gotland i höstens val på Gotland?