Motorvägen får inte bli tvåfilig
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Idag befinner vi oss på topp vad gäller trafikstandard. Snabba och stora fartyg med hög last- och passagerarkapacitet gör resorna komfortabla i nästan alla väder. Av underlaget kan man dock dra slutsatsen att det är förändringar att vänta i färjetrafiken och det känns som den är på väg ner i en ordentlig vågdal.
Upphandlingsunderlaget öppnar nämligen för den kommande operatören att bedriva trafiken med långsammare och mindre fartyg, färre turer vintertid och framförallt med ett högre biljettpris. Rabatten för mantalsskrivna på Gotland ska finnas kvar, men i försämrad form. Nu betalar vi 60 procent av lägsta priset hela året, men i framtiden kan det bli en återgång till 60 procent av de olika säsongspriserna som gäller för icke gotlänningar. Alltså en kraftig genomsnittlig biljettprishöjning.
Färjetrafiken är vår väg till fastlandet och idag har denna "motorvägsstandard", men nu känns det som vi kan få en återgång till vanlig landsväg. Hade man på fastlandet accepterat en sådan förändring? Troligen inte och detta kan åskådliggöras med två exempel från Vägverket och Banverket:
Vägverket förbättrar årligen standarden på våra vägar för miljardbelopp och nya motorvägssträckor byggs och projekteras hela tiden. Tänk om man plötsligt meddelade att vissa motorvägar skulle stängas för att de blir för dyra att underhålla. Trafiken fick istället återgå till de gamla tvåfiliga vägsträckningarna. Ingen skulle acceptera det!
När det gäller Banverket känner vi alla till det hopplösa projektet med järnvägstunneln genom Hallandsåsen. Ett projekt som ingen vet slutnotan för, men som redan slukat åtskilliga miljarder. Allt för att vinna några minuter i restid på järnvägen!
Nu gäller det att med en enad politisk front fortsätta kampen för att behålla färjetrafiken på dagens nivå, vilken inleddes med namninsamlingen "Nu får det vara nog!". Regeringen och Rikstrafiken måste acceptera att vår motorväg också måste ha en rimlig driftbudget.