Muslimsk feminist mot islamism

Politik2013-04-20 05:55
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Bahareh Andersson är troende muslim och feminist. Vad anser hon om islam och muslimer i Sverige, apropå Omar Mustafas korta karriär i Socialdemokraternas partistyrelse.

En av stridsfrågorna kring Omar Mustafa och riksdagsledamoten Abdirizak Waberi (M) är huruvida dessa representerar en majoritet eller minoritet av Sveriges muslimer. Går det ens att svara på?

– Nej, men de borde få svara på vilka värderingar och uppfattningar de står för. Waberi har sagt att det bara finns en tolkning av Koranen. För moderna, liberala muslimer finns det olika tolkningar. För mig är religionen en privatsak mellan mig och Gud.

Skiljelinjen mellan islamister och troende men sekulära muslimer i Sverige, handlar den om huruvida Koranen ska tolkas bokstavligt eller historiskt, eller handlar den om huruvida Koranen ska styra politik och juridik?

– Båda delarna. Den som vill att Koranen ska vara förebild för politiken kan ju se resultatet i Iran. För mig är Koranen historisk. Den ger mig trygghet, jag tar till mig delarna som stämmer med mina värderingar, men resten behöver jag inte titta på. Koranen skrevs för över tusen år sedan, de mänskliga rättigheterna 1948 – så de är mer moderna.

Sveriges korporativa modell bygger på grupprepresentation. Om Islamiska förbundet står för en politisk islam som många muslimer i Sverige ogillar – hur har de lyckats bli ”muslimernas företrädare” i många sammanhang?

– Jag vet inte. Det är anmärkningsvärt att de etablerade politiska partierna låtit det gå så långt. Islamiska förbundet har kopplingar till Muslimska Brödraskapet, och får ändå representera Sveriges muslimer. Länge vågade partierna inte ta debatten om politisk islam, de var rädda för att trampa snett och tappa röster. De enda vinnarna på detta är Sverigedemokraterna och Muslimska Brödraskapet.

– Det islamisterna står för är inte förenligt med grundlagen, med mänskliga rättigheter och jämställdhet. Jag tackar Allah att Stefan Löfven och Mona Sahlin har vaknat upp, och jag blev varm i hjärtat när jag läste Nalin Pekgul i DN.

Gör ni troende men sekulära muslimer något för att organisera er och bilda en motröst?

– Många liberala muslimer i Sverige vågar inte debattera, eftersom man i hemländerna kunde utsättas för tortyr om man yttrade sig. Men många har kontaktat mig.

Hur kan fler liberala muslimer våga delta i det offentliga samtalet?

– Om fler gör som S och visar sitt motstånd mot islamism och annan extremism, då vågar fler.

Du blev nyligen folkpartist. Du som är känd, troende muslim som slåss för jämställdhet – är det många partier som har försökt värva dig?

– Sverigedemokraterna, men jag ser ingen skillnad på SD och islamister. Vänner som är engagerade i C, KD och S har velat få med mig. Jag valde FP för att Nyamko Sabuni är en förebild. Dessutom vill jag påverka integrationsministern. Erik Ullenhag har inte uttalat sig, trots att Omar Mustafa ingår i hans referensgrupp för islamofobi.

Mustafas anhängare anklagar S och medierna för att sprida islamofobi. Men är det inte tvärtom, att islamofobin frodas när allmänheten tror att Islamiska förbundet representerar ”de svenska muslimerna”, och att den minskar om allmänheten får veta att många troende muslimer är lika sekulära som kristna, ”privatreligiösa” svenskar?

– Exakt! Det är religiöst grundad rasism när Abdirizak Waberi säger i riksdagen att man ska ha en fru och vara jämställd, men utanför riksdagen att muslimer får ha fyra fruar och slå sina fruar. Sådant bidrar till islamofobi.