Mycket reklam för SD i TV4

Politik2014-03-24 05:55
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Inför valet till Europaparlamentet i maj och till riksdagen i september har Sverigedemokraterna gjort stora reklamtidsköp hos TV4. Sammanlagt har partiet köpt reklamtid inför de båda valen till en kostnad av sex miljoner kronor enligt en artikel i Dagens Nyheter i förra veckan. TV4 har valt att inte kommentera Sverigedemokraternas köp av reklamtid i någon större utsträckning förutom att samtliga riksdagspartier erbjuds samma tidskvot. TV4:s ställningstagande för inget ställningstagande är tydligt. Och problematiskt.

Sverigedemokraternas reklamtidsköp hos TV4 innebär att TV4 tjänar pengar, mångmiljonbelopp för att vara exakt, på ett parti som inget av de övriga riksdagspartierna vill samarbeta med då sverigedemokraterna inte delar övriga partiers grundläggande människosyn och värdegrund beträffande allas lika värde.

Måhända anser TV4 sitt agerande berättigat utifrån resonemanget att samtliga riksdagspartier behandlas lika, eftersom alla partierna fått samma erbjudande. Ingen missgynnas, ingen utesluts. En likabehandling som skulle kunna användas för att öka trovärdigheten av den politiska rapporteringen från kanalen. Alla får samma chans. Problemet är bara att Sverigedemokraterna inte är som de övriga riksdagspartierna.

Sverigedemokraterna är ett parti som har sina rötter i nationalistiska tvivelaktiga rörelser, som inte utesluter samarbete med det franska främlingsfientliga partiet Front National i Europaparlamentet och som slåss för sina ideal från rubrikerna med järnrör och kränkande uttalanden om människor med annan etnisk bakgrund än nordeuropeisk. Och när de erbjuds reklamtid i TV4 ges partiet möjlighet att sprida sitt nationalistiska och mot det mångkulturella samhället hotande politiska budskap i tv på bästa sändningstid. TV4 lånar ut sig till deras valkampanj. Eller mer korrekt – säljer ut sig till priset av sex miljoner kronor.

TV4 är den enda kanalen som får lov att sända politisk reklam, men det innebär inte att de måste göra det. TV4 är ingen public service kanal. TV4 hade här kunnat göra ett aktivt ställningstagande mot Sverigedemokraterna, om de hade velat det. Istället säger pressansvarig Magnus Törnblom att kanalen inte gör skillnad på något politiskt parti.

Då kommer den centrala frågan; var går gränsen TV4? Vad händer om ett parti med än tydligare rasistisk läggning vill köpa reklamtid? Vad blir svaret då? Finns det någon gräns för vad TV4 lånar ut sig till eller spelar åsikterna ingen roll så länge man kan betala för sig? Är det så det förhåller sig så är det en skrämmande flathet från TV4:s sida.

Det är svårt att dra gränser. Det innebär dock inte att man inte ska försöka göra det. Den som inte instämmer i Sverigedemokraternas syn på människor och politik, just för att de inte är som vilket parti som helst, borde inte heller låna ut sitt redskap för att sprida deras åsikter. TV4 som kommersiell kanal har ingen som helst skyldighet att behandla alla partier lika i reklamsyfte, det är inte en tv-sänd debatt det handlar om, eller ett mer djuplodande politiskt reportage. TV4 borde ha dragit en gräns här.