När oljan tagit slut

Politik2006-06-10 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Vi gotlänningar vill absolut ha snabbfärjor som går fram och tillbaka mellan Gotland och fastlandets två hamnar. De båtar vi har idag är de bästa vi haft och vill vill självklart inte ha någon försämring därvidlag. Men det finns ett dilemma med de nya fina snabbfärjorna, de drar enorma mängder bränsle. Ett bränsle som bara kommer att bli dyrare och dyrare.
Det lär vara så att världens olja tar slut runt 2040 med nuvarande konsumtionshastighet. Det är bara cirka fyra koncessionsperioder dit. Därför är det jätteviktigt att redan nu få starka drivkrafter som leder till att våra snabbfärjor kan drivas av något annat bränsle än olja.
Oljepriset kommer att stiga i allt brantare takt. Det kommer ofrånkomligt att slå igenom på biljett- och fraktpriserna. Det finns smärtgränser för båda och vi kräver ju snarare lägre biljett- och fraktpriser än högre. Därför måste det nya bränslet fram snarast.
I upphandlingsvillkoren från Rikstrafiken har nu förts in även miljöfaktorerna på ett starkare sätt än tidigare. Tyvärr kan vi väl inte räkna med att det redan nu kommer anbud, som handlar om helt oljeoberoende färjetrafik. Men teknikutvecklingen måste påbörjas. Kan inte Gotlandsbolaget, som varit så framåt på att utveckla färjor som passar för Östersjön, också beställa en snabbfärja driven av andra bränslen än olja?
Det är knappast troligt att skattebetalarna via riksdagen kan helt kompensera gotlänningarna för de fortlöpande prishöjningarna på oljan som driver våra snabbfärjor. För att slippa för Gotland negativa prishöjningar måste det bli fart på teknikutvecklingen, så vi kan få snabbfärjor som drivs av andra bränslen än olja. Det bolag som kan få fram detta kommer att tjäna stora pengar och bli väldigt omtyckta av gotlänningarna.