När Vägverket blir huvudman

Politik2005-10-01 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Nej, det blev inget erkännande på de andra ledarsidorna av det positiva jobb som må ha lagts ner för att få regeringens beslut kring de överklagade byggplanerna helt sensationellt snabbt.
Som jag sagt tidigare tog den regeringsbehandling, som de flesta befarat skulle ta minst ett par år, nu endast två korta månader!
Tänk, jag hade faktiskt väntat att få läsa något litet erkännande av Lilian Virgins jobb till exempel, men icke!
Har ni kära borgerliga ledarskribenter tolkat vår svenska demokratiska yttrandefrihet, som ger oss rätt att säga och skriva nästan hur negativt som helst om våra politiska motståndaruppfattningar, som så att den också förbjuder oss att vara positiva mot motståndarna någon enda gång?

Vår landsväg!
Mot bakgrund av det här är det ju naturligtvis glädjande att vi lyckats uppnå total enighet i den gotländska ödesfråga, som Rikstrafikens förslag om nya färjetaxor utgör.
Det föreslagna får helt enkelt inte genomföras.
Vi hoppas att de gotländska uppvaktningar, namnlistor och demonstrationer, som planerats och beslutats vinner gehör och resulterar.
Själv tycker jag ju att det är intressant att uttrycket "vår landsväg" syns allt oftare. Kan det månne betyda att det också kan uppstå politisk enighet om huvudmannaskapet!
Färjetrafiken till och från Gotland skall ha Vägverket som huvudman, och ha samma tillgänglighet, och villkor som fastlandets landsvägsnät.
Vi låter det här nya få gälla när det nuvarande avtalet har gått ut. Jag menar inte att det skall vara kostnadsfritt, det kostar att färdas med bil och att åka buss också, men det skall vara med måtta. Var ska vi ta pengarna frågas det?
Jo, när Vägverket blir huvudman skall dom tas via solidaritet från landets övriga väg-användare, kanske får någon motorvägskilometer vänta.
Vår landsväg till fastlandet skall inte behandlas som något slags särfall av någon särfallshanterande instans!
Pengar att klara den aktuella situationen, skall definitivt inte tas av de slantar som räknas bekosta de statliga verkens hitflyttning. Där borde du ta tillbaka ditt tokiga förslag folkpartibasen Mats-Ola Rödén!

Pengar finns till Gotland!
Men det finns andra källor, den allra klaraste är att ta dom från de oväntade miljarder som strömmar in till statskassan via de våldsamma bensinpris- och därmed också skattehöjningarna.
Sedan har också Gotland genom alla tider varit det billigaste länet när det gäller att bygga vägar. Inga berg att spränga sig igenom, inga vida sankmarker att fylla ut för att få bärighet.
Om vi därtill tar de pengar som sparats genom att man nu i tiotals år inte använt något vägsalt. Vi har också sparat pengar genom minskad gräsklippning.
Det har gett oss de vida berömda gotländska blommande vägkanterna, så nog finns det ekonomiska realiteter att ge oss vägrättvisa alltid.
De här två senast nämnda pengasparande grejerna har vi i mycket den gode vännen Bertil Brynolf att tacka för, han den kulturbevarande vägmästaren.
Ett råd till de gotländska delegationer som skall till Stockholm och uppvakta: Ta gärna med er de här lite mer sällan framförda argumenten till Ulrika Messing!
Sedan må jag hålla med Mats Jönsson, vikarie på Gotlänningens ledarsida, att vi inte får glömma fraktpriserna, när våra kommunikationer diskuteras.
Mats vill att fraktkunderna hör av sig. Jag är inte fraktkund nu, men väl före detta, och här har det gotländska näringslivet en kostnadsfaktor som måste uppmärksammas.

Stryk gotlandstillägget!
När jag jobbade protesterade jag så ofta som möjligt över att godstransportörerna hade rätt att - och minsann också gjorde - sätta ut det så kallade gotlandstillägget i särskild post på sina fakturor, och därmed tala om för sina uppdragsgivare att Gotland är en alldeles speciell belastning.
Jag kallade det för "Historiens mest ointelligenta regionalpolitik", ett omdöme som fortfarande gäller.
Och ni må tro mig eller inte men ännu sjutton (17) år efter jag gick i pension står de eländiga och diskriminerande tilläggsnoteringarna kvar på transportföretagens fakturor! Lagstifta bort dom! Nu!
Det går bra för favoriterna, trots att Norrköpingstidningarna, och dito klubbarna, kallar dom för "ett mediokert lag". Men deras favoriter har ju fått stryk av det mediokra laget.
Ett av östgötalagen var ju här när det blåste alldeles förskräckligt, förlorade, och någon av Norrköpingstidningarna ville nästan skylla förlusten på blåsten.
Jag har kollat med SMHI, och trots att dom "bor" i den förlorande staden, så hade dom konstaterat att det blåste precis lika mycket på VIF Gute!
Kom till Gutavallen i morron och heja fram dom till det där definitiva! Vi behöver den framgången så här mitt i trafiknegativismen.
Och så: Skriv på protestlistorna!!