KRÖNIKA
Snart kommer adventsstjärnorna att sprida ett välkommet ljus i mörkret. Det får mig att minnas en episod som inträffade för många år sedan. Jag skulle medverka vid ett föreningsmöte på den sörmländska landsbygden och detta skulle hållas hemma hos föreningens ordförande. Hade fått en mycket detaljerad vägbeskrivning. Först till höger från riksvägen, sedan första vägen till vänster, genom skogen och ute på slätten skulle jag i fyrvägskorsningen se en röd adventsstjärna i ett köksfönster och där var mötet.
Decembermörkret var kompakt och när jag passerat skogen och kom ut på slätten blev det problem. Jag stannade bilen och kunde inte annat än skratta, för i minst tio fönster lyste röda adventsstjärnor. Detta var innan mobiltelefonernas tid, så det var bara att börja knacka dörr. Vid tredje försöket blev det napp och mötet kunde börja.
Kryssningskajen i Visby är åter aktuell genom den analys som Regionen låtit göra om de tänkbara inkomster som denna kan tillföra Visby. För som jag många gånger tidigare påpekat: Med dagens korta angöringstider hinner kryssningsbesökarna bara med Visby.
Företaget Sweco Eurofutures AB står för analysen och enligt en nyhetsartikel i GA anser de att det i siffror är svårt att skatta vad en ny kaj genererar, men gör ändå en bedömning som visar på intäkter runt 90 – 130 miljoner kronor per år. Glädjekalkyler har alltid varit ett känt knep för att lotsa fram högriskprojekt till beslut.
Oavsett hur det blir med kryssningskajen finns det en viktigare hamnfråga, nämligen den om en fungerande reservhamn och alternativ förtöjningsplats till Visby för våra ordinarie färjor. Allt tyder på att framtidens väder blir blåsigare och med snabbare växlingar, vilket kan medföra svårigheter att angöra Visby.
Men det är inte bara vädret som kan ställa till det. Ett utsläpp vid oljekajen, kemikalie- och gasutsläpp eller ett fartygshaveri i hamninloppet kan stänga hamnen under flera dygn. Och då blir det snabbt problem för det gotländska samhället, för affärer och företag är beroende av dagliga leveranser i vårt ”just in time”-samhälle.
Dags att fokusera på frågan om en fungerande reservhamn och Kappelshamn kanske kunde bli framtidens reserv- och kryssningshamn. För kryssningsturismen ska ju gynna hela Gotlands näringsliv.
Jag har under åren i olika ledare och krönikor påtalat den förlorade charmen med en inre hamn i Visby utan handelssjöfart. Att gamla anrika hamnområden förvandlas på detta sätt är en trend, arbetsplatser och bostäder med sjönära läge är attraktiva. Men ibland glöms en viktig sak bort: En levande hamn med handelssjöfart hela året är betydligt charmigare än en hamn som endast lever upp sommartid med fritidsbåtar.
Nu ser det dock ut att bli liv och rörelse i inre hamnen genom Gotlandsbåtens planerade angöring vid kajplats 4 på Holmen Tyvärr bara under några sommarveckor då det redan nu är full rulle så det räcker i denna del av hamnen.
Det blir liksom lite bakvänt när inre hamnområdet först byggts om för dagens verksamhet med minskad biltrafik och fler gångstråk. Sedan startar åter en anpassning till mer biltrafik. Men det blir trots allt en levande hamn några veckor sommartid, men egentligen passar nog uttrycket kaotiskt bättre i sammanhanget.