Nu krävs glasklara budskap

Politik2010-01-22 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
I dag kommer Rikstrafiken till Gotland.
Det var på tiden.
Kanske det fysiska besöket kan göra större intryck än de samlade ståndpunkter som regionen Gotland lämnat till myndigheten men som man valde att helt bortse från i sin samrådsrapport.
Leif Zetterberg, näringsdepartementet, är den som sköter frågan för regeringen. Frågan har ännu inte landat på ministerns bord. Men att Åsa Torstensson, infrastrukturminister, inte på hela veckan haft möjlighet att svara på GT:s frågor om vilka direktiv Rikstrafiken har fått inför sin utredning är mycket märkligt. Ministrarna har dessutom anställda som kan arbeta med att utforma svar på enklare frågor.
För det borde vara en enkel fråga.

Huvudfrågan är varför grundbulten i gotlandstrafiken: trafik på två hamnar, alla dagar i veckan året runt, helt klart inte varit med i direktiven. Det nämns inte en gång att riksdagen slagit fast att detta ska gälla.
Om Rikstrafikens samrådsrapport inte är ett förslag utan en rapport, borde Gotlands samlade ståndpunkter ha varit med i rapporten som tung instans. Det är de inte.
Rikstrafiken vill ha diskussion om sin rapport. Som om de helt bortsett från vad som tidigare diskuterats och demonstrerats för Gotlands självklara rätt att vara en del av Sverige och svensk infrastruktur.

Miljöhänsynen ska väga tungt när man ska se över den framtida trafiken. Men i alla andra områden är det teknisk utveckling och alternativa energi- och bränsleformer som är huvudspåret. Inte i något annat område talar man om att försämra människors möjlighet att ta sig fram. Tvärtom byggs snabbtåg och tunnlar och länkar och leder för att människor ska spara minuter, komma fram fortare och enklare.
Jag hoppas på ett tydligt budskap från departementet efter dagens möte. Skadan som Rikstrafiken åsamkat Gotland är redan skedd. Det krävs nu tydliga signaler från regeringen som överröstar Rikstrafiken och som gör klart att standarden i gotlandstrafiken ska vara minst oförändrad och att alla försämringar är oacceptabla.

Blir det fortsatt tyst från departementet efter dagens möte ökar spekulationerna och den genomgripande oro som råder över att Rikstrafikens rapport ska genomföras, helt eller i delar, riskerar att spridas vidare och bli till sanningar.
På Gotland är debatten het och enigheten total. Men frågan är hur mycket av upprorsstämningen som hörs i resten av landet. Än så länge har den inte brutit igenom i riksmediebruset.