Nu ska trafiken redas ut igen

Politik2007-04-03 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Under högsäsong begränsas biltrafiken i Visbys innerstad. Det finns några andra undantag, exempelvis för boende, rörelsehindrade och dem som fraktar något tungt. Men resten av oss förväntas lämna bilen utanför ringmuren.
Men högsäsongen börjar så egendomligt tidigt. Det försvårar situationen för innerstadens näringsliv onödigt mycket. För ett par år sedan förlängde den dåvarande s-märkta kommunledningen den tid då biltrafiken begränsas. De borgerliga partierna var emot förändringen. Därför fanns det de som hoppades på en återställare i år. Men så blir det inte. Tekniska nämnden har beslutat att biltrafiken, liksom förra året, skall begränsas i Visby innerstad från och med vecka 17, det vill säga den 23 april.
Det tycker jag verkar dumt. Bilbegränsning bygger i hög grad på frivillig acceptans. Risken att åka dit har inte varit speciellt hög. Men förbudet har ändå fungerat eftersom de flesta tycker att begränsningen är motiverad. Men när restriktionerna för biltrafik startar så tidigt, långt innan den verkliga högsäsongen, är det hög risk för att efterlevnaden minskar. Om svaret på det blir en rigorös kontrollapparat och dryga böter, så blir det otrevligt.
Så jag ringde Tekniska nämndens ordförande Kjell Skalberg (c). Jo, förklarade han, det är så att tekniska nämnden väcker liv i den gamla trafikutredningen. Nämnden vill därför inte förändra tidsramen för bilbegränsning i innerstaden år 2007, och sedan riskera att behöva ändra den igen under 2008 som ett resultat av utredningen.

Trafikutredningen? Den där som kritiserades så häftigt att den gömde sig på en mörk hylla längst in i något arkiv? Den som föreslog dubbelriktad trafik på smala gator för att sänka trafiktempot?
Jäpp. Den trafikutredningen.
Den återuppståndna utredningen skall titta på frågor som:
Skall norra delen av innerstaden stängas av från den södra? Skall en ny passage öppnas vid botaniska? Och så en "favorit": Är det dags att införa parkeringsavgifter?
Vågar man gissa på att biltullar också är en intressant fråga?
Kjell Skalberg räknar med att tjänstemannautredningen skall vara klar under senhösten 2007, så att politikerna kan komma till skott efter årsskiftet. Jag försökte klämma honom lite på pulsen om de utgångspunkter utredningen har. Är det meningen att man skall förbättra framkomligheten, eller skall man begränsa den? Skall det bli smidigare eller svårare att köra bil i innerstaden? Det enda han ville svara på det var att han tycker att biltrafiken i innerstaden i dag har kommit ned till en rimlig nivå.

Den inställningen gör att jag hoppas på att vi slipper de allra dummaste förslagen. Å andra sidan: om biltrafiken redan nått en rimlig nivå, varför överväger man i så fall förändringar?
Och en sak får mig verkligen att ana oråd. Kommunens förvaltningar är antingen på väg att lämna innerstaden, eller också har de redan flyttat. Jag gissar att detta gör både tjänstemän och politik mer positiva till trafikbegränsningar.