Nu skall kunden alltid vara i centrum

Politik2005-04-06 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Den senaste tiden har Sydkraft genomfört en massiv annonskampanj i pressen. Här är ett utdrag ur en av annonserna som till hälften består av en bild på företagets affärsområdeschef Annette Brodin Rampe:
"Jag har fått i uppgift av vår koncernledning att leda det projekt som ska återupprätta omgivningens förtroende för Sydkraft efter orkanen Gudrun. Vi börjar med att tillsätta en oberoende utredning som ska klargöra hur vi skött underhållet av våra elledningar i de orkandrabbade områdena. Parallellt med detta för vi en dialog med kunder, politiker och myndigheter om de höjda kraven på framtidens elnät.
Dessutom förstärker vi vår Kundombudsman med en Kundpanel som ska säkerställa att kundernas röster blir ännu starkare. Vår verksamhet är inte bara beroende av kunder, den är beroende av nöjda kunder som har förtroende för Sydkraft."
Frågan är om de elkunder som fick leva utan ström i flera veckor blir så imponerade av denna annonsering Jag tror inte det, i synnerhet inte i de områden där skadorna hade blivit betydligt mindre om elstolparna varit i trim och ledningsgatorna ordentligt röjda. Dessutom har Sydkraft kammat hem hyfsade vinster och det gör inte saken bättre, eftersom det till viss del förmodligen skett på bekostnad av bristande underhåll av elnätet ut till kunderna.
Tydligen är det en trend bland landets elbolag att nu säga sig sätta kunden i centrum. I ett nyhetsbrev från vårt gotländska elbolag GEAB, till 25 procent ägt av oss skattebetalare genom kommunen, kan man nämligen läsa:
"Härmed utnämner vi 2005 till att vara kundens år - ditt år! Vårt mål är att sätta kunden i centrum ännu mer än vad vi gjort tidigare. Orsaken är framförallt att du som kund är det viktigaste vi har".
Den fråga som med automatik inställer sig till ovanstående är vilken roll elbolagen anser att kunderna haft tidigare?
Nu får vi hoppas att landets elbolag och i synnerhet Sydkraft menar allvar med sina annonser och står bättre rustade inför kommande oväder. Naturligtvis går det inte att gardera sig mot extrema vindstyrkor, men skadorna kan begränsas och förebyggas genom underhåll av ledningsnätet ut till de yttersta kunderna.