Ny blåslampa på färjorna
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Den borgerliga regeringen kan ändra på denna sneda konkurrenssituation genom att ändra i förordningen om rederistöd. Riksdagsledamöterna Rolf K Nilsson (m) och Krister Örnfjäder (s) har båda ställt skriftliga frågor om infrastrukturminister Åsa Torstensson (c) vill ändra rederistödet. Men hon vill inte ändra, så det blir konkurrensneutralitet mellan svenska och utländska rederier. Hon vill fortsätta att diskriminera Gotlandsbolaget.
Nu frågar ledamoten i trafikutskottet, Claes-Göran Brundin (s), genom en interpellation, om Åsa Torstensson vill ändra på de svenska rederiernas sämre konkurrenssituation. Ministerns svar ges nu i riksdagens talarstol med följande debatt. Då kanske det kan komma fram varför centerministrarna är så ovilliga eller helt emot att ge Gotlandsbolaget samma konkurrensläge, som utländska rederier som Tallink. Är det centern som styr eller är det moderaternas motvilja mot rederistöd som styr.
När den nuvarande propositionen om rederistöd behandlades i riksdagen var moderaterna emot. De sa nej till utvecklingen av rederistödet i dess nuvarande form och ville ta bort det helt. Är det dessa moderata åsikter som styr centerministrarna? Moderaterna dominerar den borgerliga regeringen och är det kanske så, att centern inte ens får styra i sitt eget departement, näringsdepartementet. Oavsett bakgrunden till centerministrarnas passivitet och ovilja att ge svenska rederier samma konkurrensläge som de utländska i Gotlandstrafiken, så är det förödande för Gotland och våra framtidsutsikter.
I propositionen, alltså förslaget till riksdagen från den dåvarande socialdemokratiska regeringen, så finns en skrivning om Gotland. Där förutskickades att om utländska rederier konkurrerar om Gotlandstrafiken, så kan det bli aktuellt att inordna även den nationella färjetrafiken i stödordningen. "Vid en ny upphandling av denna trafik måste olika anbudsgivare kunna bedömas utifrån likvärdiga konkurrensförutsättningar." Det står alltså i den nu gällande rederistödsförordningen vad infrastrukturminister Åsa Torstensson borde göra snarast.
Det är märkligt att centerministrarna är så ointresserade av att ge Gotlandsbolaget samma konkurrensläge som Tallink och andra utländska rederier. Jag hoppas att den borgerliga regeringens ointresse för konkurrens på lika villkor inte leder till att Gotlandsbolaget avstår från att lägga anbud på Gotlandstrafiken. Det är inte mer oro och osäkerhet över vår livsviktiga färjetrafik som behövs. Vi behöver tydliga och betryggande signaler för Gotland från regeringen. Detta lyser ännu med sin frånvaro.