Ny farled, bra för Östersjön

Politik2005-07-27 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Algblomningen är ett konkret exempel på att vårt hav, Östersjön, inte mår bra. Tyvärr inträffar algblomningen mitt i sommaren när myndigheter och organisationer har stängt eller går på lägsta växeln. Resten av året är Östersjöns problem glömda, så får det inte bli i år.
Vi måste påminna politiker, organisationer och myndigheter om hur det såg ut i Östersjön under sommaren. För Gotland är det verkligen en ödesfråga, hur många turister vill komma hit när det inte finns en strand som är fri från algblomning?
FN:s sjöfartsorgan IMO beslutade förra veckan att Östersjön är ett särskilt känsligt havsområde. USA och Ryssland var motståndare till att internationella farvatten ska skyddas mot miljöfarliga sjötransporter. EU och Sverige drev på för att få möjligheter att införa skyddsåtgärder mot sådana transporter.
De ryska vattnen i Östersjön kom dock inte att klassas som särskilt känsligt havsområde.
IMO:s beslut var ett viktigt och bra beslut för Östersjöns framtid. Miljöorganisationen Greenpeace hoppas nu att Östersjöländerna ska föreslå konkreta åtgärder som regler om att inspektörer ska finnas med ombord vid farliga transporter och att utbildning ska vara obligatorisk för besättningarna.
Det svenska Sjöfartsverket var snabbt med att föreslå konkreta åtgärder. Nästa år ska en "motorväg" för tunga och stora fartyg finnas. En sådan farled minskar risken för kollisioner och kan skapa en bättre översikt över trafiken i Östersjön.
Sjötrafiken kommer att rekommenderas längre ut i den nya farleden som ska gå längre österut om Gotland. Sjöfartsverket hoppas att de djupgående fartygen ska försvinna bort från Hoburgs bank och Norra Midsjöbanken.
1 juli 2006 kommer de nya reglerna för trafiken i Östersjön att gälla, Sjöfartsverket kommer också att titta på om man kan göra ett tvingande förbud för sjötrafik att gå över Hoburgs bank och Norra Midsjöbanken.
När den tunga och miljöfarliga trafiken flyttas innebär det flera konsekvenser för miljön. Vid Hoburgs bank och Norra Midsjöbanken finns rikt fågelliv och liv på havsbotten som skyddas. Riskerna för oljeutsläpp och andra miljöavfall minskar också.
Det behövs ännu fler åtgärder när det gäller trafiken i Östersjön, vilka nu också kan bli möjliga eftersom Östersjön klassas som ett särskilt känsligt havsområde. I det här fallet reagerade också berörd myndighet, Sjöfartsverket, snabbt och med konkreta förslag. Det visar att frågan är viktig.
Farleden ger hopp inför framtiden, men det krävs betydligt mer för att minska algblomningen och rädda Östersjön. Gotlänningarna kan nu se hur miljöproblemen påverkar företagandet och utvecklingen på Gotland, men vi måste fortsätta påpeka för andra hur viktigt ett levande Östersjön är.