Nya turer i båttrafiken
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Rikstrafiken har regeringens uppdrag att sköta upphandlingen av ny trafik. Då gäller det att få ut mesta möjliga trafik för skattepengarna. Eftersom Destination Gotland idag har mycket bra och för trafiken lämpade snabbfärjor ger det dem en fantastisk fördel i möjligheterna att få trafiken en ny period.
Rikstrafiken har regeringens och riksdagens uppdrag att få ut mesta möjliga trafik för skattepengarna och då krävs att fler rederier vill lägga anbud på trafiken. Därför har Rikstrafiken tydligen känt sig tvungna att formulera anbudsunderlaget så det öppnar för försämringar i trafiken jämfört med idag.
Öppnandet för långsammare färjor med 30 minuter på Nynäshamn och upp till 60 minuter på Oskarshamn är inget bra för Gotland. Även om de ska premiera rederier som har snabbare båtar, så finns ju risken att det för att få lägre kostnader blir långsammare färjor. Nu är detta ett upphandlingsunderlag, som syftar till att få några konkurrenter till Destination Gotland. Annars står Destination Gotland ensamt och kan diktera villkoren. Eller också blir det statliga färjor.
Det lär bli väldigt svårt för en annan operatör än Destination Gotland att snabbt få fram snabbfärjor av samma kvalité som de nuvarande. Därför tillåter Rikstrafiken ett tillfälligt tonnage i upp till tre år för en ny operatör. Detta för att det nya rederiet eller staten ska kunna hinna bygga passande färjor, som går snabbt och förhoppningsvis är bränslesnåla och helst går på annat bränsle än dagens oljebaserade.
Rikstrafiken hoppas att det nya upphandlingsunderlaget ska locka fler rederier att lägga anbud. Vi får väl se vad som händer. Kommer rederier som vill köra med långsammare färjor än de nuvarande snabbfärjor blir det upp till den borgerliga regeringen att avgör om de vill betala det Destination Gotland begär eller om det blir de billigare långsammare färjorna. Eller kan den borgerliga regeringen tänka sig statligt tonnage för att slippa den återkommande osäkerheten med färjetrafiken?
Eller kommer den borgerliga regeringen att skjuta på hela upphandlingen för att se om det går att driva färjetrafiken på marknadens villkor helt utan statliga insatser. Kommer regeringen Reinfeldt att förlänga avtalet med Destination Gotland några år för att utreda möjligheten att komma ifrån allt statligt stöd till färjtrafiken och låta marknaden avgöra vilka båtar, priser och turtäthet det ska bli i Gotlandstrafiken. Gotlands viktigaste framtidsfråga är på inget sätt avgjord, utan det kan hända vad som helst. Därför är det så viktigt att Gotland fortsätter hävda sina eniga krav på Gotlandstrafiken.