Oenigheten kring historien var total

Politik2007-01-27 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det framgick med all önskvärd tydlighet i riksdagsdebatten i går att nuvarande infrastrukturminister Åsa Torstensson (c) och socialdemokrater i opposition med bland andra förra infrastrukturministern Ulrica Messing inte är ense om historieskrivningen kring upphandlingen av Gotlandstrafiken.
Åsa Torstensson förundrades över varför inte socialdemokraterna gjort det de haft makt över flera år och som de nu begärde att hon skulle uträtta under kort tid. Och socialdemokraterna vidhöll att Åsa Torstensson varit kallsinnig och att det var tack vare att de lyfte debatten som hon ändrat sig och gjort upphandlingen för Gotlandstrafiken konkurrensneutral. Tro det den som vill...
Den här debatten är dock föga fruktsam. Men nog kan man undra varför socialdemokraterna plötsligt ser allt så enkelt att lösa när man inte själv gjorde det i maktställning. Å andra sidan är det lätt att instämma i socialdemokraternas kritik att Åsa Torstensson var mycket oprecis i sina svar på skriftliga frågor i riksdagen. Och till oss i medierna sade hon inget alls.
Låt oss lämna den historieskrivningen för stunden och i stället se framåt. I går meddelade det Estlandsbaserade rederiet Tallink att man inte deltar i upphandlingen av Gotlandstrafiken. För mig kom det som en överraskning och nu är frågan om nuvarande operatör är ensamma om anbud. Osannolikt är det inte. Helt enligt reglerna hålls det hemligt av Rikstrafiken, och av de andra tänkbara intressenterna som nämnts hade i alla fall i går eftermiddag inte alla bekräftat, men väl någon (förutom Tallink också Viking Line) dementerat, om de lämnat in anbud eller inte.
Från Destination Gotlands/Rederi AB Gotlands sida har man sagt att förra veckans regeringsbeslut om konkurrensneutralitet var avgörande. Vad vi med säkerhet därför vet är att det finns minst ett anbud lagt. Mycket tyder dock på - precis som jag nämnde i går - att det finns ytterligare anbud, och från vem får vi så småningom svar på. Lika väl som Rederi AB Gotland avstod förra gången, sannolikt för att man visste att ingen annan lämnat anbud, så lämnade rederiet nu in ett när konkurrensen fanns. För ingen skall inbilla mig att Rederi AB Gotland skulle lämna walk over i upphandlingen om Gotlandstrafiken.