Offrar Rikstrafiken Gotland?
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det jag vill instämma i är naturligtvis fredagens GA-sågande av inte bara Rikstrafikens redovisade underlag för upphandlingen av vår färjetrafik, nej här sågades även Rikstrafiken som statligt organ.
Jag håller gärna i den andra ändan av sågen, om det nu skall användas en gammal hederlig stocksåg.
Det är väl nu mer än tre år sedan som jag skrev att Rikstrafiken var ett obestämt organ, som tillskapats för att ge ett antal statliga jobb i södra Norrland, och egentligen helt onödigt, främst mot bakgrund av vad det dittills åstadkommit.
För det kan väl ändå inte vara vettig regionpolitik, att i en region tillskapa organ som ställer till jävelskap i andra delar av landet?
Gotland ett offer?!
Rikstrafiken första ledning skötte ju sina ämbeten på sånt sätt att de fick sparken. Den nya ledningen säjs vara en synnerligen tuff sådan, men inte skall väl vi gotlänningar behöva bli tuffhetens första storoffer?
Och vilket organ som jag anser bör efterträda Rikstrafiken som huvudman, behöver jag väl inte upprepa.
När våra tre chefredaktörer med sin uppvaktning, visade den totala gotländska enigheten i trafikfrågan var det något som verkligen uppmärksammades.
Kanske vore det något för våra lokala partiledare att ta efter. Och uppvakta inte bara Messing, utan även få träffa Persson och bekräfta det som Lilian Virgin sa till honom när hon framförde det gotländska budskapet på s-kongressen.
För Rikstrafikens upphandlingsunderlag är en skandal!