Oljemarknaden kan höja våra biljettpriser
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Trots att det mesta verkar vara frid och fröjd tornar en del orosmoln upp sig och ett av dessa är risken att staten minskar på anslagen till trafiken med allt vad det skulle kunna innebära. Ett annat som inte nämns så ofta, är frågan om oljeprisernas inverkan på de framtida biljett- och fraktpriserna. Hela sjöfartsnäringen är uppbyggd på obegränsad oljetillgång och därför blir den också väldigt utlämnad till denna svajiga marknad, vilken hela tiden påverkas av politisk oro och terroristattacker i producentländerna. På senare år har också samstämmiga forskningsrapporter visat att oljereserverna inte är så stora som man förut trott.
Våra stora snabbfärjor förbrukar runt 40 000 liter bränsle på en normal resa tur och retur Visby och Nynäshamn. Vid en kraftig höjning av världsmarknadspriset på olja eller en åtstramning av leveranserna från producentländerna skulle det snabbt bli problem. Vad jag förstår finns det i dagsläget inga alternativa bränslen för fartygstrafik. Visserligen pågår forskning och försök med vätgas som fartygsbränsle, men ännu är detta bara i sin linda.
Det är därför viktigt att frågan om oljemarknadens betydelse för vår framtida färjetrafik inte glöms bort i den ständigt pågående debatten. Den frågan kan nämligen få dagens debattämnen att framstå som ganska små, för ett rimligt biljett- och fraktpris är grundförutsättningen för en positiv utveckling på Gotland.