Fantastiskt, Fru landshövdingen, du gjorde det, som mitt barnbarn brukar säga. Förmådde en minister att ta emot Gotlandsupprorets appeller och det på plats.
Infrastrukturministern platsar i sammanhanget. Gotlänningarna tackar för att de fick se en levande minister om än fåordig.
Härligt, Biskop Bernhard att du kände dig manad att närvara och stötta befolkningen. Storartat, Åke Svensson att du tar vara på den samlade kraft, som finns runt om på ön och fastlandet.
Synen var mäktig i söndags
Med Gotlands befolkning, sommar- och vinterfastlänningar samt deltidsboende får du en spridning på kraven och förhoppningsvis råg i ryggen för framtida förhandlingar.
Gotlänningar, synen var mäktig i söndags. Otroligt, sagolikt att alla gick man ur huse.
Gotland är för nyhetsrapportering som Rapport och Aktuellt bara en kobbe kring vilken 240 segelbåtar kör Gotland runt. Utgångspunkten i svt är Stockholm, inte Gotland. Att 7 000 gotlänningar marscherade och demonstrerade för öns överlevnad och utveckling, det berörde inte ens Mats Knutsson, politisk kommentator, där han stod i Almedalen. Har vi hört det förut, tystnaden?
Nu gäller det för samtliga makthavare av alla slag, att tala och tala om "Havet som är vår landsväg". Gotlänningar och fastlänningar, ni är inte i hamn än. Låt det storma kring statsminister Reinfeldt och finansminister Borg när de finns på plats tisdag och onsdag.
Det gäller att synas.
Restidens betydelse
Långsamma färjor handlar inte bara om frakt och färskvaror även om det är nog så viktigt att poängtera, långsamma färjor handlar också om hur persontrafiken skall få se ut i framtiden och möjligheten att arbeta på annan ort, det vill säga fastlandet och ändå ha sin familj eller sitt boende på ön.
Restiden kan inte beräknas efter timmarna på havet, bara miljösträvanden, när båten går in och ut och in i hamn igen. Restiden som sådan för alla resenärer innefattar också väntetiden i båtkön, samt inväntningen av avåkning i hamn.
Det tidstillägget måste man som politiker göra i ärlighetens namn. Det är den verkliga restiden för båtfärden och den blir minst fyra timmar eller upp till fem timmar beroende på hur full båten är vid själva resan.
Ingen Stockholmare står ut med att vänta på pendeln, det har vi lärt oss med alla tidningsskriverier de sista åren, men öbor skall självklart finna sig. Jag har veckopendlat på Oskarhamn i fem år, och lika länge på Nynäs och bokstavligen följt båtutvecklingen och därmed minskad restid till och från mitt arbete.
Det var inte snabbfärjan som underlättade mest, utan den nya farleden till Stockholm. En eftermiddagstur från Nynäs året om på fredagar skulle också ge effekt.
Debatt om förnybar energi
Långsamma färjor innebär mindre tid för familjen och mindre fritid. Man kan använda tiden bättre. Förresten, vart tog debatten om förnybar energi på vattnet vägen. Är det inte vad vi borde diskutera och utveckla?