Öns upplevelseturism kan utvecklas
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Kosta är ett brukssamhälle med hundraåriga traditioner. Glasbruket grundades 1742 och har sedan dess utvecklat sin produktion tillsammans med skickliga formgivare och yrkeskickliga glasarbetare.
Möjlighet att bo kvar
Genom en förutseende ägare och kommunledning har Kosta utvecklats. Genom byggandet av en Outlet och ett konsthotell, så har nya besöksgrupper hittat till de småländska skogarna. Antalet besökande har ökat från 500 000 till 1 700 000.
Det är en imponerande utveckling. Det lokala näringslivet och samhällsservicen har gynnats av utvecklingen. Fler ser en möjlighet att bo kvar och skapa sig en framtid för sig själv och sin familj istället för att tvingas flytta till någon av de större regionala orterna.
Kosta Boda Hotell är en av de nyare etableringarna i samhället. Tanken är att hotellet ska bidra till att förlänga vistelsen för besökarna, så att de stannar kvar någon eller några dagar till. På så sätt gynnas hela det lokala näringslivet. Hotellet visar upp ett urval av det konstglas som produceras på glasbruket, men även det mera vardagliga glaset för besökarna. Som besökare så ser man hur glaset kan användas praktiskt samtidigt som det är spännande att se hur formgivarna har satt sin prägel på olika delar av hotellet.
Besöksnäringen är viktig
Som besökare inser man vilket oerhört stort kunnande som finns. Det är en konstindustri som har utvecklats i flera generationer av glasblåsare och andra yrkesskickliga glasarbetare. Glaset väcker nya tankar och känslor hos besökarna.
Besöksnäringen är en viktig näringsgren, som kommer att ha stor betydelse för sysselsättningen även i framtiden. Den har en viktig regional betydelse för utvecklingen inom näringslivet och för de boende.
Internationella besökare lockas av möjligheterna till naturupplevelser utöver det vanliga. Ett rikt djurliv, orörda stränder och skogar har en stor och viktig betydelse för att nå ut till besökare utanför våra gränser. Det är viktigt att öka marknadsföringen och nå ut till nya grupper. Tillsammans med miljöpartiet och vänsterpartiet vill vi socialdemokrater satsa 50 miljoner kronor mer än regeringen på marknadsföringen av Sverige.
Allt fler besökare efterfrågar alternativ som tar hänsyn till miljön. Fler vill resa och bo klimatvänligt, vilket ställer krav på att besöksnäringen anpassar sig och ser till att möta den efterfrågan som finns.
Gotlands många upplevelser
Det kan både locka nya besökare, men även bidra till att behålla dem som redan idag väljer att besöka Sverige. Det går inte att sitta still i båten och tro att det inte behövs någon utveckling. För att stärka utvecklingen av besöksnäringen behövs det ett strategiprogram. Något som vi inom det rödgröna samarbetet ser en stor betydelse av.
I likhet med Kosta så har även vi på Gotland ett stort och rikt utbud av upplevelser att erbjuda och förmedla till våra besökare. Gotland ligger perfekt i en region full av möjligheter till upplevelseturism.
Gemensamt kan vi se och lära av varandra och därmed bidrar detta till regional utveckling och tillväxt inom denna viktiga näring.