Orättvisan är undanröjd - men det skapades en onödig oro
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Signalerna har varit tydliga och det här beslutet var förväntat, inte minst från Rederi AB Gotland som i onsdags bordlade frågan om eventuellt anbud. Det hör givetvis ihop med den osäkerhet om konkurrensneutralitet som har rått. Jag skulle bli ytterst förvånad om Rederi AB Gotlands bordläggning bottnar i tveksamhet och att bolaget skulle avstå ännu en gång.
Det finns skäl att kritisera regeringens - och då främst Åsa Torstensson (c) som närmast ansvarig minister - handläggning av frågan. Jag har förståelse för att man vill försäkra sig om att en förändring i anbudsvillkoren - som det onekligen rör sig om här - inte kommer att innebära överklaganden eller några andra juridiska hårklyverier. Däremot skulle Åsa Torstensson mycket väl ha kunnat vara lite mer tillmötesgående när hon fått direkta frågor. Att hon inte ens har svarat med att ett intensivt arbete pågår har onekligen skapat onödig oro.
Den som följer ärendet bakåt finner att anbudsunderlaget lämnades ut av Rikstrafiken den 4 oktober 2006. Den 5 oktober valdes Fredrik Reinfeldt till statsminister och den 6 oktober presenterade han sin nya regering. Det visar att den nya regeringen fick ärendet i knät av den gamla regeringen. När nu socialdemokratiska företrädare talar om hur enkelt det skulle vara för den nya regeringen att ändra i anbudsförutsättningarna kan man med fog fråga sig varför inte konkurrensneutraliteten fanns beslutad redan när anbudsunderlaget gick ut.
Det dukade bord som den förra regeringen så gärna talra om att de överlämnade var i denna för Gotland så viktiga fråga minst sagt ofärdigt. Att sedan informationen utåt i en specifik fråga kring denna ofärdighet kunde ha skötts bättre av Alliansregeringen de senaste månaderna är en kritik som jag instämmer i till fullo.