Ordningsbetyg är en urmodig mental piska
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det är på intet vis obekant för mig att folkpartiet under de senaste åren alltmer i olika forum förespråkat "hårdare tag".
Att låta detta gå ut över skolan i form av ordningsbetyg är dock att flörta med det förflutna på ett allt annat än önskvärt vis.
I somliga fall är det av godo att lära av historien, men i fallet med ordningsbetyg hoppades jag verkligen att vi hade kommit längre.
Sopas under mattan
Vissa saker bör av naturliga skäl inte upprepas. Ordningsbetyg hör till en svunnen tid och hör inte hemma i den moderna skolan.
Det är därtill inget sätt att nå pudelns kärna, tvärtom. Genom att ge ett ordningsbetyg sopas problemet under mattan.
Ett ordningsbetyg blir ett stigma. En stämpel på att du är "sämre" än andra.
En stökig elev behöver stöd att komma tillrätta med någonting, en inlärningssvårighet eller kanske en rörig situation på hemmaplan.
Detta kan lösas på plats, med hjälp av skolans kunniga personal, genom ett samspel mellan lärare, elev och vårdnadshavare. På så vis kan man komma förbi svårigheterna, lämna dem bakom sig.
Ett ordningsbetyg är ingen garanti för förbättring. Dessutom löser det inget problem, tvärtom. "Hårdare tag" låter kanske för vissa som något löftesrikt, men det är bara att gräva en grop åt såväl sig själv som alla Sveriges elever.
Stämplar som bråkig
Det som behövs för att lösa situationen är en bättre dialog mellan elever och personal. Vi måste även ställa mer resurser till personalens förfogande. Ordningsbetyg är ingen resurs. Det är en mental piska, och aga i olika former har vi väl ändå lämnat bakom oss?
Ett ordningsbetyg kommer att fastna hos eleven, både fysiskt och psykiskt. Fysiskt i form av ett officiellt dokument som klassificerar eleven som "bråkig".
Psykiskt genom att eleven identifierar sig själv som "bråkig" och besvärlig, vilket är allt annat än bra för självförtroende och utveckling.
Det sistnämnda kan understrykas med följande citat från Sven Tolgfors - moderaterna, som yttrat något tänkvärt: "Principiellt tycker jag inte att stat och kommun skall ägna sig åt att betygsätta elevers själar, utan elevers kunskap och kunskapsutveckling. En elev som är livlig och energirik i dina ögon kan vara bråkig i en annans ögon."
Om ni i folkpartiet inte lyssnar på oss i oppositionen, kan ni väl i alla fall låna ut ett öra åt era vapenbröder i den högerstyrda Alliansen?
Trygga och säkra barn
Jag vill sträva mot ett samhälle med trygga, säkra barn. Där har ordningsbetyg ingen plats. De tillhör en svunnen tid, som jag absolut inte vill återkalla.
Det vore ett svek mot såväl elever som föräldrar och bäddar bara för ytterligare problem.