Ovanligt att vår fastlandskontakt blir helt bruten
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
I helgen var det också stora störningar i trafiken, och där blev inget trafikslag undantaget.
Trots att riksnyheterna inte nämnde något så ställdes färjorna mellan Gotland och fastlandet in. Vad jag kan påminna mig är det första gången med ett så långt stopp sedan vi fick de stora snabbfärjorna. Tidigare kunde det hända till och från och det är därför en sak att ta med i beräkningen i våra krav på minst nuvarande standard när Gotlandstrafiken handlas upp.
Det har framförts tankegångar om, och anbudsunderlaget ger möjligheter till, mindre färjor under icke högsäsong. I så fall skulle vår transportapparat bli betydligt mer sårbar, och även om stormar inte ger inställda turer så blir det betydligt mindre angenämt att färdas i mindre fartyg under svåra väderförhållanden.
Det här ovädret orsakade också flygstopp för Gotland, och där vågar jag påstå att det numera är mer vanligt än färjestopp. I båda fallen är det säkerhetsaspekter som avgör. Både färjor och flyg hade kunnat användas också under den senaste stormen, men då med en mycket hög riskfaktor. Vi skall därför vara tacksamma att vi isolerades, särskilt som det rörde sig om en relativt sett kort tid, även om även de korta fördröjningarna kunde ställa till stort besvär för många.
När det gäller elförsörjningen och teleförsörjningen så slår det också olika. Vissa områden även här på Gotland är oftare drabbade än andra. Av samma enkla skäl som angavs tidigare i texten, nämligen att elbolagen ser det olönsamt att gräva ner ledningarna för att göra dem mindre sårbara.