På tre veckor lyfter vi eleverna
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Vilken spännande tid vi lever i. Förlåt.
Vilken väldigt spännande tid vi lever i.
En spännande tid kommer med spännande utmaningar. Hur ett litet (till befolkningen) land som Sverige ska kunna konkurrera och hålla sin export hög är en av de viktigaste framtidsfrågorna för oss. Med den höga exporten finansierar vi våra höga ambitioner som land. Branscher och jobb kommer i framtiden att flytta utomlands. Därför att de görs bäst därifrån och till ett bättre pris. Det här gynnar de utvecklingsländer där jobben hamnar. Det gynnar också företagen och konsumenterna.
Utvecklingen blir att mer kunskapskrävande arbeten kommer att utvecklas. Som ger bättre betalt. Vi har sett tidigare övergångar i historien genom övergången från ett jordbrukssamhälle till ett industrisamhälle. I framtiden ser vi ett kunskapssamhälle.
För att klara av denna omvandling krävs en mer kunskapsbärande skola. En rimlig reform för att förbättra den svenska grundskolan vore att införa tre terminer om tre månader vardera samt utöka antalet skolveckor från dagens 37 till 40.
Sverige har dessutom relativt lite undervisning om man jämför med andra länder.
Det blir kortare terminer där eleverna har ett högre fokus i sina studier utan att bli trötta. Naturligtvis skall det fortfarande finnas ett sommarlov och lov mellan terminerna. Detta skulle också kunna förbättra lärarnas arbetssituation och deras yrkesstatus. Men framförallt innebär tre extra veckor i skolan tre extra veckor med kunskap.
Det skulle lyfta elevernas kunskaper. Det skulle göra oss bättre rustade inför framtidens utmaningar.