Påtryckningar behövs för väg 225
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
När nu våra samtliga färjeturer trafikeras med snabbfärjor har vi verkligen motorvägsstandard över sjön till fastlandet. Väl framme är de flesta av vägarna från Oskarshamn acceptabla, men när det gäller Nynäshamn är det sämre. Vägen mot Stockholm är inte dimensionerad för dagens trafiktäthet och ännu sämre är det med vägen mot Södertälje.
Vi talar ofta om hur viktigt Stockholms- och Mälardalsområdet är för vårt näringsliv och dessutom kommer många av våra turister härifrån, men vi diskuterar nästan alltid bara önskade förbättringar av just väg 73 mellan Nynäshamn och Stockholm.
De boende i Mälardalsområdet och övriga Mellansverige använder till stor del istället den usla vägen via Ösmo och Södertälje, benämnd väg 225. Likaså har andelen tung trafik på denna ökat kraftigt sedan färjetrafiken till och från Baltikum och Polen byggts ut från Nynäshamn. Enligt vissa uppgifter finns det inga utbyggnads- eller förbättringsplaner för denna väg under de närmaste tio åren. Det gäller därför att inte glömma bort väg 225 utan i alla sammanhang trycka på för en utbyggnad mellan Ösmo och Södertälje. Detta är viktigt för näringslivets och turismens fortsatta utveckling på Gotland.
Dessutom kan man undra hur det står till med Vägverkets tjusiga kampanj "Nollvision i trafiken". Den kan definitivt inte gälla 225:an med tanke på alla farliga hinder i form av stolpar, djupa diken och stenblock som kantar denna högtrafikerade väg.