Peka gärna ut vad som är viktig samhällsinformation
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
För mig är reklam alla kommersiella budskap. Det må sedan gälla om man vill sälja lammfärs eller sängar, bord och stolar. Ja, också om man vill tala om att man har ett arrangemang som vem som helst får komma till, oavsett om det är med eller utan krav på inträdespengar. Och förpackning är allt från enkla tryckta papper via broschyrer och tidningar - som kan vara helt i reklamsyfte eller med inslag av betalda annonser - till verkligt påkostade trycksaker. Reklam kan också förpackas i radio och i teve.
Information
Mot detta skall ställas informationsbudskap. Om vi får nya trafikmärken så är det givetvis information och inte reklam som distribueras till oss. Och om politiska partier inför ett val sänder ut kortfattade texter om sina program och de listor som finns tillgängliga i valet är det också att se som information, även om några tycker att de partier som inte vinner deras sympatier enbart sysslar med reklam för det egna politiska budskapet.
Om våra ideella organisationer lägger något i din brevlåda så är det oftast att se som information, och inte reklam.
Varför nu detta resonemang? Jo, är en gratistidning med enbart annonser i kommersiellt syfte och med texter med anknytning till annonsörerna eller i vilket allmängiltigt ämnesområde som helst att betrakta som viktig samhällsinformation?
Vem avgör?
Om en tidning ges ut av den som förfogar över en distributionsapparat så kan man hävda att det som finns i tidningen alltid är viktig samhällsinformation och skall delas ut till alla. Så resonerar man också på Svensk Direktreklam (SDR) och Lördagstidningen som har samma ledningsstab på Gotland. SDR har bestämt att Lördagstidningen är samhällsinformation och alltså skall delas ut även där skylten "Ingen reklam, tack" och liknande budskap finns. Skyltarna är inte ovanliga, och ser jag till min egen trappuppgång finns den på två av sex postinkast. Nej, vårt hushåll är inte inräknat där. Jag tycker att jag bör få tillgång till reklamutskicken för att kunna delta trovärdigt i debatten.
Nu säger genast någon att jag kastar sten i glashus. Gotlands Tidningar har ju också annonser, och därmed reklam. Jo, men det är en vara du har valt att betala för i vetskap att den har en blandning av texter och annonser. Där föreligger en stor skillnad.
Där är avgörandet lätt. Alla som betalt sin lokaltidning skall givetvis få den i sitt hem.
Överfulla lådor
Jag tar upp det här för att Lördagstidningen tydligen ser sig om berättigad att betraktas som samhällsinformation. Jag skulle vara intresserad av att veta vad i det nummer som kom förra lördagen som är att betrakta som samhällsinformation. Jag kan i alla fall inte finna något.
Och om man nu skall byta sitt boende, vilket inte är ovanligt över sommaren, så kan man begära uppehåll eller förflyttning på sin lokala dagstidning. Där-emot är det svårare att säga upp samhällsinformation i form av oönskade försändelser/reklambudskap. Den tidning som säger sig vara samhällsinformativ har man ju inte önskat att få och har då också svårt att motivera att man inte vill ha den nu när man finns på annan plats. Jo, kanske om man får tillräcklig förståelse för att överfulla brevlådor signalerar tomma hus och lägenheter. Förhoppningsvis möts den som vill bibehålla en tom postlåda under sin bortavaro med sådan respekt att reklamutskicken uteblir helt och hållet.
I egen sak
Jo, jag är medveten om att det här är att delvis skriva i egen sak. Men för att jag tillhör ena parten skall inte debatten behöva kvävas.
Förmodligen kommer det här inlägget att medföra reaktioner från berörda gratistidningsutgivare, och med inlägg av rimlig omfattning är argument välkomna på den här sidan. Framförallt är jag då nyfiken på vad som i förra lördagens nummer av Lördagstidningen kan sägas vara viktig samhällsinformation.