Piska eller morot
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Inte oväntat tar Alice Teodorescu, kollegan på GA, Björklunds parti och ger honom MVG för det förslaget. Vad Björklund och Teodorescu tycks ha missat är att det oftast finns en orsak till skolket. Som Jacob Bolin säger här bredvid, måste man ta tag i problemet från roten. Man måste bearbeta symptomen istället för att agera först när skolket är ett faktum .Jacob har också en klar poäng i att man på gymnasiet, och sedan högskolan, får en väldigt frihet i att lära sig själv utan att behöva delta på alla lektioner. Enligt Björklund borde det arbetssättet alltså vara helt förkastligt.
Att ett barn skolkar kan bero på många orsaker. Det kan vara mobbat i skolan och undviker lektioner för just den skull. Hemförhållandena kan vara kaotiska med alkoholiserade eller drogberoende föräldrar. Kamrattryck i en redan orolig klass kan göra eleven mer skolkbenägen, och själva oron i klassen i sig likaså.
I vissa fall kan det vara personkemin med läraren som är orsaken till att eleverna inte lyckas prestera, men med högre krav på lärarutbildning är nog det problemet mindre idag. Däremot är bristen på lärare och allt för elevtäta grupper en stor orsak till oron i klasserna.
Den skolpolitik Björklund för är hård och kall. Han använder piskan friskt när det är moroten som bukar ge bäst resultat. Att brännmärka en elev i sexan för livet som skolkar är bara ännu ett led i att tidigt skilja ut en "underklass". Den som misslyckats i skolan får skylla sig själv, anser Björklund, och ska fortsätta straffas som vuxen genom att få det svårare att läsa upp betyg eller plugga vidare.
Av mig får Björklund IG i skolk för att han smiter från problemet. Ska vi få en bra skola måste vi ha harmoniska barn som trivs i skolan. Inte barn som går dit otrygga och med största ovilja. Filmen Hets är aktuell än idag. Björklund skulle passa bra in i rollen som läraren om det blev en nyinspelning.