Miljöpartisten Gustav Fridolin förvånar verkligen. I alla fall att döma av referatet av hans tal i onsdags kväll. Han ställer upp på kravet om ständigt ökad biltrafik.
I likhet med de flesta insändare i GT anser han färjan är vår motorväg och måste ha motorvägskapacitet. Där skall gotlänningar och andra transportera sina privata bilar fram och tillbaka över Östersjön, snabbt och billigt.
Eller är detta bara sånt som en slipad politiker slänger ut för att hålla väljare på gott humör? Håller alla miljöpartister med honom?
Tekniken finns inte idag
Fridolin tycks inte vara medveten om att den teknik som han efterfrågar inte finns i sinnevärlden. Vem är det som skall sätta igång och "satsa på tekniken"? Uttalandena är minst sagt lösliga: "Om färjetrafiken hittar de tekniska lösningarna..."
Är det Destination Gotland som skall börja utveckla teknik för mycket snabbare gasdrift än den som finns nu. De gasdrivna färjor som finns i trafik på Åland gör 22 knop. Här krävs 28 knop eller mer.
En stor teknisk utvecklingsfas framför alltså. Eller har Fridolin inte klart för sig att den fartökningen fördubblar bränslebehovet för en färja. Det är inte som att köra lite fortare med bilen.
Fridolin lovar glatt att riksdagen skall ställa upp med investeringspengar. Den forskning och utveckling fram till byggande av de färjor som krävs lär handla om miljarder, inte några hundra miljoner till som Håkan Ericsson vill ha till den nuvarande trafiken. "Skall man ynske, skall man ynsk ordentligt" heter det här på Gotland. Håkan Ericsson är dock värd en eloge för att han har försökt dra ut den här diskussionen i verkligheten. Till förtrytelse för alla inblandade politiker.
De ser folks helt privata önskningar att kunna köra sina bilar snabbt och billigt till och från Gotland. Som om det inte längre är en ö.
Sen blandar de ihop det med vårt helt legitima behov att kunna importera och exportera varor på villkor som är likvärdiga med övriga landet. Där borde Fridolin sätta in sina krafter.
Staten måste betala
När svenskarna i hundratusental flyger till Thailand på semester, då betalar de själva. Och de klarar sig bra utan den egna bilen. Men här är man övertygad om att skall turister komma till Gotland, då måste de ha bilen med, och staten måste stå för kostnaderna. Har Gotland verkligen så svag dragningskraft? Det tror inte jag. Turismen utvecklades här långt före egna bilar och statliga subventioner till Gotlandstrafiken.
Populism eller okunnighet
Politik måste inte vara populism. Jag kan då inte se något annat i Gustav Fridolins uttalanden.
Populism eller okunnighet. Han borde vara medveten om de krav som miljö och klimat ställer på dagens politik. De kan inte handla om att ytterligare öka privatbilismen.
Vi behöver bra och hållbara trafiklösningar för gods från och till Gotland. Då är inte farten det viktigaste, och då finns realistiska lösningar idag. Riksdagen borde hjälpa oss att realisera dem!