Det är trevligt att lokala tidningar uppmärksammas hos stora bolag som Postkodlotteriet så pass att pressekreterare Fredrik Skärheden svarar på två ställen i fredagens GT.
Han dementerar bestämt att de mörkar vd:s lön med att gammal bonus eftersläpar. Varför berättade då inte företaget om dem i artiklarna i januari 2010 i Svenska Dagbladet eller Dagens Industri, som jag hämtade uppgifterna från?
Över 100 anmälningar
Man har höjt procenten som går till välgörenhet, mycket beroende på den massiva kritik man fick, men det är en bit kvar till exempelvis Sverigelotten. Så Skärhedens förklaring haltar lite.
Den haltar ännu mer när Skärheden påstår att jag skrivit att Konsumentverket har haft synpunkter på vinstutdelningen. Vad jag skrev var att de fått in över 100 anmälningar vilket är något helt annat. Jag har heller inte påstått att det är 20 minuters väntetid i telefon eftersom jag inte har försökt ringa. Jag skrev att " Jo man kan ringa till kundservice, men fungerar den som många andra så lär det bli en lång väntetid för mig."
Varför ska jag behöva avsätta tid och pengar till att avsäga mig något jag inte har begärt? Inte alla har fast telefoni och då kan det kosta en del att ringa.
Vd:s miljonlön
Har man en pressekreterare som så lätt slirar på vad som skrivs så är det inte konstigt om kritiken fortsätter.
Dessutom har Skärheden mage att försvara vd:s miljonlön som om den skulle ligga utanför allt annat och inte påverka vinsterna eller välgörenheten. Det är naturligtvis snömos. Lönen må ligga under ett annat konto men den belastar ändå Postkodlotteriets budget.
Företaget har en offensiv marknadsföring, säger Skärheden. Jo det må jag säga. Undrar hur många miljoner av lotteripengarna som går till marknadsföring? Dessutom är man lite i ett dilemma, ungefär som Systembolaget. Det är inte okänt att det finns spelmissbrukare som säkert inte kan stå emot den massiva marknadsföring som Skärheden förespråkar.
Skuldbeläggande
Och jag är fortfarande kritisk till att de skuldbelägger mig genom att jag är med i lotteriet vare sig jag vill eller inte. Betalar jag inte vinner grannarna men inte jag.
Kanske är det en bra affärsidé?
"Ditt telefonnummer/personnummer/bilnummer är med i utlottningen. Betala annars får du inte ett öre av din vinst".