Prestigen är nu det enda som kvarstår
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Egentligen är det endast en fråga på dagordningen som är kontroversiell, om än numera av mindre praktisk betydelse. Jag tänker på majoritetens förslag att sänka hamntaxan för bettransporter. Frågan har varit aktuell de senaste åren och när det nu kommit dithän att det finns en majoritet för den lägre hamntaxan så är det samtidigt sannolikt slut med betskeppningen. I alla fall i den form med fartyg i skytteltrafik, som varit de senaste åren.
Den försämrade lönsamheten för betodlare gör att det endast är 13 gotländska odlare som nu har kvar sin betkvot. Anledningen är att grundpriset sänkts och att transportkostnaderna höjs så att det är närmast omöjligt att längre få lönsamhet. De 13 som står kvar med kvoter i år kommer troligen att frakta sin skörd med lastbil och ordinarie färja.
Det enda som skulle kunna göra att den lägre hamntaxan utnyttjas är att man kan hyra in ett gemensamt fartyg för en enstaka tur.
Men den politiska striden kring betornas hamntaxa kvarstår. När den EU-finansierade anläggningen är avskriven återstår för kommunen endast driftskostnaden men det vill den nuvarande oppositionen inte se som ett motiv för att sänka den förhållandevis höga taxan, där för övrigt just betor av någon anledning särskilt omnämns i taxan.
I sin prestigekamp har oppositionen sökt det ena tricket efter det andra. Senast efter kommunstyrelsens sammanträde där man talade om delikatessjäv för tre centerledamöter. Jo, kanske det, men varför har det inte påpekats tidigare när det var mer aktuellt, nämligen att alla tre hade betkvoter. Nu har två av de jävsanklagade sålt sina kvoter och en har arrenderat ut den. Låt oss därför slippa den formen av sandlådedebatt i dag.