Sverige dalar heter det när vi ser hur vi förlorar placering i den PISA-mätning som rankar OECD-ländernas provresultat i läsning, matematik och naturkunskap.
Det är onekligen oroande att se hur våra elever presterar sämre. Samtidigt ska här tilläggas att PISA-proven verkligen inte ska tillåtas bli en värdemätare på hela den svenska skolan.
Snabba på Gotland
På Gotland gör vi vårt. Vi var snabba att gå med i SKL-satsningen Matematik PISA 2015. Tillsammans med 90 andra kommuner sker ett utvecklingsarbete med matematik som utgångspunkt. Gotland ingår i ett nätverk och både politiker, tjänstemän från förvaltningsnivå och lärare är med i arbetsgruppen som leder arbetet på Gotland.
Samtidigt jobbar vi med Mattelyftet och tack vare det får vi in alla lärare som undervisar matematik. Projektet vill nå ända in i klassrummet och utveckla själva undervisningen så alla mattelärare på Gotland kommer att få fortbildning med fokus på det. Projektet Matematik PISA 2015 har gjort att vi nu har nya mätbara mål för matematikundervisningen.
Vi har också pekat ut läsningen som prioriterat område och samma satsning på lärarna och utveckling av det som händer i klassrummet kommer även till lärare som jobbar med läsning. Viktigt är att lyfta lärarna. Forskning och erfarenhet visar att det är lärarna som är viktigast för elevernas resultat.
Lärare som erbjuder många arbetssätt, visar på en bred palett av verktyg och som hittar metoder där det blir tydligt för eleverna hur lärandet går framåt, når flest och får bäst resultat. Vägen till bättre skola för alla barn går alltså via satsning på lärarna.
Lärargärningen är helt avgörande och att bli sedd i den är superviktigt. Jag hoppas därför att varenda rektor är med i klassrummen, hjälper till att hela tiden utveckla och framförallt ser och hyllar bra lärarinsatser!
Alla ska få verktygen
Det skolan i Sverige tappat är det kompensatoriska uppdraget. Resultaten från PISA och andra mätningar visar att skolan blir allt mer segregerad och med förändrade krav måste skolan se till att alla elever får samma möjlighet.
Alla elever måste lära sig koden för läsning, för att koppla kunskaper och för att göra analys och uttrycka det. Skolan är inte en plats för mätning och sortering, att mäta ofta ger inte högre resultat. Skolan är en plats där alla ska få verktygen för sitt lärande. Alla. Det kräver att vi gör olika med var och en.
Åke skriver här ovanför om läroplanerna och ansvaret för dessa. Helt oavsett det kan konstateras att dagens skola ställer helt andra krav än den jag gick i.
Inte bättre förr
När jag gick i skolan låg Sverige i topp, men den tidens skola var inte bättre utifrån pedagogik och lärande. Jag lärde mig genom stenciler, fylla-i-övningar, läsa i boken med läxförhör och genom föreläsande från fröken. Det gav mig ofta många rätt på proven men det gav mig ingen egentlig förståelse.
Aldrig behövde jag göra någon analys eller koppla nya kunskaper med gamla och sätta ord på det. Aldrig reflektera eller koppla ihop med egna erfarenheter.
Jag kunde hamra in fakta men fattade inget om hur de hängde ihop. Det gjorde inget för det efterfrågades inte. Så enkelt kommer ingen undan idag och det ställer nya krav på undervisningen så alla ändå når målen.
Vi vet att det är fler elever som kommer efter och det är skolans verkliga utmaning. Skolan måste nå alla och problemet är skolans, aldrig elevens. Det är skolan som måste förändras så att alla inkluderas. Skolan måste kompensera och skolan ska vara likvärdig.