Raka spåret i Lessebos spår?
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
I går kom en ny ranking av kommunernas företagsklimat från Svenskt Näringsliv. Gotland faller två placeringar, från 232:a till 234:a av Sveriges 290 kommuner. Förra mätningen låg Lessebo ännu sämre till än Gotland, på plats 257. Men i år utnämns Lessebo till årets raket. Kommunen klättrar 140 platser, och rankas nu som nummer 117.
Sittande kommunledning skall väl inte lastas för att Gotland ligger still. Den har nyss tagit över makten. De effekter som man kan hoppas på av nya satsningen Raka spåret har ännu inte fått genomslag. Men det finns alltså andra kommuner som visar att det går. De behöver inte ens vara borgerligt ledda. Lessebos kommunalråd Monica Widnemark är socialdemokrat. Det har inte hindrat henne från att inse att kommunens attityd till företagande är en central faktor för framgång.
I en intervju på Svenskt Näringslivs hemsida säger hon:
- Flera bra saker har hänt samtidigt. New Wave Groups satsningar på glasbruket och på stora butiksytor gör det konkret för människor att det händer saker här. Du kan köpa Armanikostymer för halva priset borta på NK:s outlet. Dessutom har det konkursdrabbade pappersbruket fått ny ägare, säger hon.
Billiga Armanikostymer? Lessebo har verkligen förändrats sedan jag jobbade på Smålandsposten i mitten på 90-talet.
Men så lätt byter en kommun naturligtvis inte skepnad. Så lätt kommer man inte tillrätta med en kultur där attityderna till företagande var negativa bland kommuner och tjänstemän. Och allmänheten. Och medierna. Klimatet i Lessebo har genomgått en större förändring än ett klädbyte. Det är inte heller enbart en effekt av insatserna från entreprenörer. Man har jobbat hårt med att ge företagen ett bättre bemötande.
I januari i fjol började Monica Wiklund som näringslivsutvecklare i kommunen. Hon hade ingen företrädare. Sedan dess har hon skapat kanaler för snabb kommunikation med bygdens företagare.
Det attitydskifte som ägt rum vill Monica Widnemark föra ännu längre.
- Vi ska försöka ta besluten snabbare och hela tiden ha ett kundperspektiv. Det handlar till exempel om att inte skicka ärenden kors och tvärs i vårt lilla kommunhus.
Och Monica Wiklund fyller på med:
- Ja, vi på kommunen ska se näringslivet som våra kunder. Vi ska hela tiden ha en positiv anda och tänka vad vi kan göra för kunden, för företagaren. Ha omsorg om kunden, ge god service och lyssna.
Lessebos kommun är en liten organisation. Kommunen har bara drygt 8 000 invånare. Det har förmodligen underlättat ett snabbt kulturskifte. Men om Lessebo kan klättra 140 platser i ett huj , då kan man väl åtminstone hoppas på att Gotland skall börja röra sig åt rätt håll?