I måndags blev det äntligen klart att Destination Gotland får fortsatt förtroendet att driva den statligt upphandlade färjetrafiken till och från Gotland åren 2017-2027. Det är glädjande att se att Destination Gotland fick avtalet i konkurrens med ett par andra intresserade bolag. I detta fall tror jag att upphandlingen i konkurrens varit till godo för själv slutprodukten.
Då själva upphandlingsprocessen varit väldigt sluten, så har politiken och det gotländska samhället haft mycket begränsade möjligheter att påverka dess innehåll. Men nu är det klart med operatör och avtalet är nu känt, så nu finns det all anledning för såväl det politiska Gotland som övriga Gotland att ta tillfälle i akt och göra mer verklighet av de så kallade ”Gotländska ståndpunkterna”.
Trafikverket nämnde i sitt pressmeddelande att färjetrafiken kommer bedrivas med en liknande trafiklösning som idag. Det tolkade jag och säkert flera med mig, som att det inte skulle bli några direkta försämringar av den trafik som bedrivs idag. Nu ligger trots allt den lägsta nivån som grund, vilket ger möjlighet för operatören att införa längre överfartstider.
Vid Gotlandsbolagets och Destinations Gotlands presskonferens i tisdags sträckte de tydligt ut sin hand och uttryckligen lovar att lyssna på det gotländska samhällets önskemål för bästa möjliga trafik.
Det finns nu all anledning för det politiska och samhälleliga Gotland att fatta denna utsträckta hand och genom regionens trafikråd med flera, att och inleda tydliga och konstruktiva dialoger, så att vi år 2017 verkligen kan möte en trafik som på inget sätt äventyrar Gotlands fortsatta konkurrenskraft som boplats, besöksmål och näringslivs ö i Östersjön.
Men politiskt måste vi framöver ändå jobba för statliga garantier för hur denna vår väg över Östersjön skall vara en naturlig del av den nationella infrastrukturen.
Vår väg över Östersjön är trots allt en av de viktigaste livsnerverna för Gotlands utveckling och skall ha en viktigare status än dagens definition - olönsam kollektivtrafik.